Statens Haverikommission har till BLT uttalat sig om den Gripen som havererade i samband med landning på F17. Det rör sig inte om några tekniska fel, utan landstället var helt enkelt inte utfällt.
Haverikommissionen kommer inte att utreda vems fel det var, utan fokuserar utredningen på varför piloten glömde att fälla ut stället. En liten ledtråd: Titta på hur mycket flygvapnets piloter flög förra året och vilken usel flygtrim många är i nu för tiden. Skulden borde rimligtvis ligga på Flygvapenledningen som för att spara pengar lät 50% av piloterna stå på backen 2008. Nu blev besparingen inte så stor eftersom dom på köpet förlorade ett flygplan. Men det är ju bara materielpengar. Målet var att spara driftpengar, vilket dom lyckades med.
Jag brukar ofta få frågan: "Hur många timmar måste du flyga för att behålla ditt flygcertifikat". Jag brukar då svara: "Vi har inga certifikat, för då tror vår arbetsgivare att vi lättare skulle smita över till civila flygindustrin. Dessutom finns det ingen mingräns, bara en maxgräns. Det är hur mycket vår arbetsgivare har råd att ge oss".
Tyvärr så är det dåligt med kravbilden för hur många timmar en pilot ska ha för att vara insatsberedd. Det finns en utbildningsplan för att bli en färdigutbildad stridspilot, men därefter så är det upp till divisionschefen och budgeten hur mycket en pilot får träna för att klara av sina krigsuppgifter.
1983 Aerocenter Trafikflyg/Swedair i Växjö
8 timmar sedan
Noterade att den pensionerade generallöjtnanten Göran Gunnarsson, bland annat före detta GD för Räddningsverket och före detta chef för grundorganisationsledningen i Försvarsmaktens Högkvarter (C GRO), den 1 oktober tillträder som tillförordnad vd för SL.
SvaraRaderaDet är bara att ”gratulera” alla buss-, tunnelbane- och pendeltågförare i Stockholms län som i likhet med försvarets piloter inom kort kommer att få se körtidstilldelningen reducerad till ett minimum.
/norebo
Slutsats: SL korplag i innebandy kommer att vinna serien 2009/10...
SvaraRadera