
Det här är en mycket intressant lösning för många länder som t.ex. Singapore som sitter men helt nyinköpta F-15 om uppgraderingen är enkel att genomföra. Nya F-15 med den här designen kan vara myckt intressant för länder som t.ex. Israel som redan har byggt upp en infrastruktur för F-15.
Är den då ett hot mot Gripen? 100 miljoner dollar per flygplan är fortfarande oerhört mycket pengar. Man får mer än tre Gripen NG för samma pris. Stealth i all ära, men ett litet flygplan som Gripen har automatiskt mycket liten radarmålyta. Gripens nackdel är räckvidd. Ett stort flygplan som F-15 kan bära betydligt mer last. F-15 dubbla motorer ger också ett mycket bra dragkraft-vikt förhållande till nackdel givetvis för F-15 driftkostnader.
Det är imponerande hur snabbt den nya designen tagits fram. Från koncept i september 2008 till flygning i början av 2010. Nästan lika snabbt som Gripen Demo...
Jag tror att Silent Eagle snarare ska ses som en ny svår konkurrent till Rafale än till Gripen NG; det är för stor skillnad i både pris och prestanda.
SvaraRaderaOm den är ett hot mot Gripen? -Bara i luften ;)
SvaraRaderaPå marknaden lär den bara vara intressant för kunder som redan äger F-15 och vill uppgradera i väntan på F-35, alternativt för länder som inte är aktuella att exportera F-35 till. Saudiarabien är en lågoddsare.
Angående din radarmålytjämförelse - det finns många kvadratmeter att spara på att dölja robotar, 270m² för de bakre vingarna på en Sidewinder t.ex, med sådana siffror skulle det inte förvåna mig om en F-15SE med robotar internt har mindre målyta än en Gripen med samma last på vingarna.
/Bengt
Bengt: Hmm. Ja, så läge F-15 nöjer sig med de fyra robotarna för internt bruk så köper jag ditt resonemang.
SvaraRaderaSedan skulle det vara intressant att se hur mycket bränsle i fastpacksen som robotutrymmena tar. Annars blir det till att hänga externa bränsletankar med den påverkan det får på RCS.