Försvarsmakten försöker med näbbar och klor hålla kvar den egna kompetensen att utbilda piloter. Tyvärr så är flyglärartjänst inte den mest attraktiva flygtjänsten i Flygvapnet. Till problembilden hör givetvis att det numera är så pass långt mellan flottiljerna att valet är att ta f.d. skåningar från F10 och F5 som numera rumsrerar om på F17, eller skoterälskande norrlänningar från F4 och F15 som i valet mellan snö och icke-snö valt F21. Vilka av dessa kategorier vill bosätta sig mitt på slätten i Linköping, där den enda vildmarken inom synhåll finns utanför köpcentrumet i Skäggetorp?
Tidigare har FM försökt att locka och pocka ner piloter till Flygskolan. Löneförstärkningar, löften om den ena kursen efter den andra m.m. Alternativt har man tagit folk som kommit tillbaka från tjänster utanför FM. Visst du är hjärtligt välkommen tillbaka, bara du blir lärare. Nu har knepen tagit slut. På F21 vill man därför skicka ner ett antal äldre piloter för att göra plats för yngre piloter på divisionen.
Det här ska bli en intressant studie i hur långt FM är beredda att gå? Om nu detta inte går att lösa frivilligt, tänker man tvångskommendera folk söderut? Frågan är bara hur detta rimmar med LAS?
När jag en gång i tiden tillhörde spaningsdivisionen på F17 så fick vi ett bra exempel på hur FM redan på den tiden ville lösa det hela. F13 skulle läggas ner. FM ville flytta jaktdivisionen på F13 ner till F17 och sedan flytta spaningsdivisionenerna på F17 och F13 till F6 (sedan lades i och för sig F6 också ned, så det blev till slut F10). Flytta flygplan var enkelt. Dåvarande chefen för F17 var dessutom bara glad att bli av med spaningen då vi ställde till en massa elände och höll på med farliga aktiviteter som att krocka med måsar i tid och otid.
Problemet kom när FM även ville flytta alla piloter tillsammans med flygplanen. På den tiden var man lokalt anställd (numera centralt anställd, men med en stationeringsort). Det innebar att FM för att flytta folk först var tvungen att avskeda och sedan återanställa. LAS säger att en uppsagd person hade förtur till sin egen tjänst om det blev återanställning inom nio månader. Då det blev klart att det inte gick den normala vägen vände sig FM till regering och riksdag och hävdade undantag från LAS med hänvisning till "Rikets säkerhet". Det skulle uppstå ett förmågeglapp under den period som piloterna skolades om. Riksdagen gick inte med på det hela utan det resulterade att flygplanen i hangaren böts ut och piloterna satt kvar. Konstigt nog gick det sedan att utbilda en spaningshöna till en jaktapa! Det var nog inte en slump att bara ett kort tag efter denna händelse blev alla officerare anställda centralt av Försvarsmakten och inte av hemmaförbandet. På så sätt underlättades framtida (läs nu) omplaceringar.
Med andra ord. Förr stoppade LAS denna typ av aktivitet, men numera är det fullt tillåtet.
Med stor sannolikhet kommer detta att resultera i att ett par stycken skoterälskande norrlandsgulddrickande norrlänningar förpassas till den vindpinade östgötaslätten. Tips: Köp en begagnad PS2 och spelet Sled Storm när hemlängtan kryper fram.
Det man kan fråga sig om man är en misstänksam person som jag själv är: Är behovet av flyglärare verkligen så stort, eller är detta helt enkelt ytterligare ett i raden av försök att mobba ut icke önskad personal från FM?
1983 Aerocenter Trafikflyg/Swedair i Växjö
8 timmar sedan
En annan intressant aspekt är ju hur länge flygskolan blir kvar i Linköping? Det lutar åt Såtenäs inom en snar framtid.
SvaraRaderaOm flygskolan flyttar till Såtenäs, blir det ju plats för insatsdivisionerna i Linköping? Markförsvararna ska ju redan flytta till Kvarn. Nu spekulerar jag bara, i brist på personalinformation. Men Malmslätt hör till de där ställena som vi aldrig tycks lyckas lägga ned, oavsett hur många gånger det beslutas. Och hur smart verkar valet mellan att ha beredskapsroten i antingen Luleå eller Ronneby?
SvaraRaderaNdorop: Några insatsdivisioner i Malmslätt lär det nog aldrig bli tal om. Motståndsrörelsen där vill lägga ner all flygverksamhet. Det har i många år varit kraftigt bråk om att helikoptrarna ligger i närområdet och bullrar. Att flygskolan flyttade dit med deras behov av start och landningsträning var nog inte heller särskilt populärt.
SvaraRaderaMed tanke på hur svårt vi har att dels rekrytera lärare och dels få plats med en flygskola bland våra få kvarvarande förband så röstar jag kraftigt för att sälja ut verksamheten. Antingen en helt civil verksamhet där någon (läs Saab) tar ansvar för rubbet. Inte bara underhåll och klargöring som nu, utan även utbildning. Eller att vi köper in utbildning i t.ex. Kanada. Det sista alternativet är något gemensamt i Gripen sfären. T.ex. motköp i Schweiz eller Brasilien. Den sameuropeiska skolan tvivlar jag på. För många inblandade med för olika viljor.
Om jag inte har helt fel så är det väl ändå så att Försvarsmakten som arbetsgivare har rätt att kommendera enskild anställd till annan tjänstgöringsort i upp till tre år. Det är väl därför man får en TAFF, betald bostad och fria hemresor under tiden!
SvaraRaderaNdorop: Det skulle inte förvåna mig, men att man hade allvarliga planer när flygskolan kom till Malmen på att flytta helikoptrarna till Uppsala (varifrån Flygskolan flyttades), visar på den fullkomligt absurda situationen i Linköping. Det här SVT-reportaget visar tydligt vad det handlar om. http://svtplay.se/v/1570950/harda_bud_mot_buller.
SvaraRaderaDessutom talar samma planer om "insatsdivisioner" på F 7 också.
(Jag verkligen hatar prefixet insats. Det visar på vilken fånig inställning vi har till det militära i Sverige. Ett förband för insatser är något extraordinärt, medan utbildningsförband är normen. Det normala vore att tala om divisioner, kompanier osv och därutöver utbildningsdito. Militära förband ska per definition göra insatser)
Sverre: Jag vill minnas att det är max två år i 6 månadersperioder.
Wiseman: Du har säkert rätt i att det är 2 år. Faktum kvarstår dock att arbetsgivaren har rätt att kommendera folk, och att rykten går att divisionerna på F21 hotar gå till AD ifall någon tvångskommenderas ter sig ju därför lite märkliga...
SvaraRaderaKan ju vara bra att ha en fot inne på flygskolan om F21(kan ju bli F17 också....) får stryka på foten 2012, vilket inte är helt osannolikt i vansinneskarusellen som snurrar allt fortare. Då kan man bli tvingad till Såtenäs eller någon annanstans istället, och det kan ju till och med bli så att det uppstår ett överskott på piloter i FV. (29 piloter på F7, 18 piloter per insatsdivision, neddragningar SAAB/FMV/TU), Tp-systemet hyffsat uppfyllt, Hkp-systemen hyffsat uppfyllda). Vad händer då....
SvaraRaderaEn annan sak: Varför pratas det aldrig om F7 i nedläggningsrykten, varför anses de ha fribrev? Kan man inte göra utbildningsjobbet ute på insatsdivisionerna? Givetvis med personal tillförd ca 7 per division. Tp-84 skulle stå alldeles utmärkt parkerade på Arlanda/Skavsta eller kanske allra helst Landvetter för att behålla merparten av personalen och någon värnpliksutbildning har man inte. Lokler för tillhörande staber/stöd finns att hyra på plats.
Hur svårt kan det vara.
SvaraRadera- Försvarsmaktens Flygskola på Malmen. Genomför Grundutbildning av Flygvapnets piloter och besättningsmedlemmar dvs GFU, GHU och GBU.
- GTU, TIS, GFSU genomförs på F17, F21, Hkpflj
- Utbildning av utländska piloter. F7 eller SAAB beroende på volym.
Fördelar
Flygvapengemensam pilot/besättningsutbildning
F17 och F21 är absolut nödvändiga för det nationella försvaret/intresseområdena och kan båda bibehållas.
Minskat rekryteringsbehov till Flygskolan på Malmen där det idag finns många hkp-piloter som kan utbildas till GFU-lärare.
Man anser sig tvungen att lägga ner en flottilj för att kunna finansiera den framtida Försvarsmakten och dess nya personalförsörjningssystem.
SvaraRaderaF 7 har fribrev p g a just Gripenexporten som ju är det näst viktigaste Flygvapnet gör förutom incidentberedskap och andra skarpa insatser.
Jag har svårt att se att det skulle kunna bli för många piloter när det redan idag är prognosticerat ett underskott inom några år pga stora "pensionsavgångar".
Mig veterligen har vägen med hkppiloter som flyglärare undersökts, men strukits.
Är det överhuvudtaget nödvändigt att slakta en flottilj? Man är i allmänhet alldeles för snabb att acceptera det faktum att organisationen måste bantas. Betänk att vi på 15 år skalat bort över 95% av krigsorganisationen i Försvarsmakten och på tio år 75% av grundutbildningsförbanden. Hur kommer det sig att pengarna inte räcker? Vi köper inte mer materiel och vi övar definitivt inte mer och kostnaden för skarpa insatser är inte värst mycket högre. Det är dags att se kritiskt på helheten istället för att bara köpa rakt av att nerläggningar måste ske och då börja ägna sig åt pajkastningen. Metoden söndra och härska är säkert känd. I den här takten sitter vi 2020 med ett enda förband om 5 byggnader, 10 fordon och 100 soldater som sammanlagt kostar 40 mdr kr och talar om nerläggningar.
Det borde vara enkelt att räkna ut vem som utbildar piloter till lägst pris. Vi chockas ofta när vi hör NFTC pris per elev.
SvaraRaderahttp://www.nftc.net/nftc/en/flash/nftc.jsp
Men det vi inte tänker på är att vår riktiga kostnad per elev är driften för en flottilj delat på antalet elever som produceras per år.
Ta F7 som exempel. En budget på i runda slängar 800 MSEK/år. Ta bort Transportdivisionens och MSK kostnader. Om vi räknar mycket lågt blir det 500 MSEK kvar. Hur många elever utbildas per år? Säg i grova drag 20 svenska och 20 utländska. 500/40= 12,5 MSEK/elev.
Då har vi dessutom inte räknat in värdeminskningen och uppgraderingar av flygplanen m.m. Detta är rena personal-, fastighet- och drivmedelskostnader. Jag misstänker att industrin kan göra det betydligt billigare.
Om det nu blir försäljning till Brasilien, varför inte flytta skolverksamheten dit?
Sverre: Det är skillnad på kommendering och kommendering. Tanken är att det ska vara frivilligt att under viss tid tjänstgöra på annan ort. De extra pengarna är till för att täcka för ökade utgifter.
SvaraRaderaPengarna täcker sock inte den ökade belastningen på familj m.m. Ta chefsprogrammet som exempel där vissa årskullar fått stå ut med upp till 50% skilsmässor under utbildningen. Kommendering är en stor press på förhållanden och ska därför bygga på frivillighet eller individens förhoppningar om karriär m.m.
Tvångskommendering är en helt annan sak.
Finnarna försöker ju frenetiskt få en sameuropeisk flygskola, kanske det vore en idé att förlägga skolningen dit?
SvaraRaderaAnonym 23:39. Det som är lite intressant med den finländska grundläggande utbildningen är att den drivs av Patria.
SvaraRaderahttp://www.patria.fi/index.asp?id=587A983770834DBA96BE4D658DF975BD&data=1,URL,http://www.patria.fi/modules/release/show_release.asp?Id=C68CA6A7F5FE4F2C812649C9422097BF&groupid=DE8140FCDD1C41ADA