Senaste numret av Air Forces Monthly (November 2009) har en intressant artikel om RAF Merlin. För att förbereda sin insats i Afghanistan så har besättningarna tränat de senaste fyra månaderna i Californien.
Det som övas är:
- Hot&High operationer. De flesta basområden i Afghanistan ligger på hög höjd (Kabul 2000 m) och under dagtid kan det vara mycket höga yttertemperaturer (40+). Helikoptrar har ofta svårt att få tillräcklig rotoreffekt och i kombination med extra vikt i en MEDEVAC helikopter (ballistiskt skydd, skytt med vapen, motmedel m.m.) så får i många fall rullande start genomföras för att över huvud taget kunna lyfta. Autorotation som nödmetod måste vara ett kapitel för sig. Detta har lett till att många helikoptersystem har fått stora begränsningar i Afghanistan. Vissa opererar enbart under natten.
- Brownout. Var du än opererar i Afghanistan så finns det gott om sand. Inte nog med att det sliter hårt på utrustningen, men under start och landning virvlar sanden upp och skymmer totalt sikten för piloten. Det innebär att han tappar visuella referenser och för övergå till instrumentlandning. För en MEDEVAC helikopter kan detta vara mycket svårt då det kan finnas fientlig trupp i närheten och start och landningsmomenten bör gå snabbt. Vid operationer med flera helikoptrar försvåras detta ytterligare då de övriga helikoptrarna kommer att förvärra Brownout effekten.
Därför, om vi över huvud taget skickar HKP-10B till Afghanistan så måste vi träna våra besättningar. RAF har stor erfarenhet av ökenoperationer, men skickar ändå sina besättningar för träning eftersom Merlin är ett oprövat system i Afghanistan. Vi har en kombination av både nytt oprövat system och besättningar som inte är tränade under rät förhållanden.
1983 Aerocenter Trafikflyg/Swedair i Växjö
8 timmar sedan
http://www.aviationweek.com/aw/blogs/defense/index.jsp?plckController=Blog&plckScript=blogScript&plckElementId=blogDest&plckBlogPage=BlogViewPost&plckPostId=Blog%3A27ec4a53-dcc8-42d0-bd3a-01329aef79a7Post%3A02d98e3b-7822-431f-b0c0-7f0cf030375d
SvaraRaderaAnonym: Det kanadensiska haveriet är ett bra exempel.
SvaraRaderaJag tycker också att den kanadensiska haverikommissionsutredningens identifierade behov av träning för helikopter besättningar är klockren.
HKV Flygsäk brukar säga att vårt DA system är till för att ta lärdom av våra misstag. Men vi måste även kunna ta lärdom av andras misstag.