onsdag 22 september 2010

Fler med problem

Inte bara Gripen har problem med sina Martin Baker katapultstolar. Kommer ni ihåg kraschen i Vidsel 2008 där ett felaktigt designat utskjutningshandtag ledde till att piloten sköts ut ofrivilligt?

Nu har Eurofighter råkat ut för problem med sin katapultstol.

Flightglobal reports that the Eurofighter grounding resulted from an incident last month in which a Saudi pilot was killed after ejecting from a jet operating from Morón airbase in Spain. It's thought that a fault in the design of the Martin Baker seat meant that the Saudi's parachute separated from his harness during the ejection so that he subsequently fell to his death.

Other Eurofighter nations including Germany and Italy also grounded their fighters, though Germany was able to fall back on some remaining veteran F-4 Phantoms to step into the Typhoons' place. The RAF, having now stood down its preceding Tornado F3s, had no operational fighters apart from the Spitfire and Hurricane flown by the Battle of Britain Memorial Flight.


Det blir intressant att se när Spitfire återigen lyfter till skyarna över Storbritanien för att bevaka gränserna...

12 kommentarer:

  1. Fixen verkar inte vara så omfattande: "Problems with the ejection seat were resolved by specific pilot training and a simple manual modification to the ejection seat." Jag har inte läst nåt om att Rafale har groundats och det ser faktiskt ut som om låset ser lite annorlunda ut.

    Det är väl så att ju säkrare flygplanen blir, ju mindre beta-testande av säkerhetssystemen blir det.

    SvaraRadera
  2. Ville bara påpeka att varken Gripen eller Eurofighter använder katapultstol. Moderna flygplan utrustas med raketstol som har väsentligt bättre prestanda.

    SvaraRadera
  3. @Anonym 23.54: Raketstol är nog en mer riktig svensk beteckning. Den engelska har dock varit ejection seat oavsett teknisk konstruktion.

    http://www.youtube.com/watch?v=P08YgPj_qnM

    SvaraRadera
  4. På femtiotalet hade vi fotospaningsförmåga i mörker med Fpl 32 Lansen. Det flygplan som nu i år har använts för luftprovtagning av vulkanisk aska i svenskt luftrum på uppdrag av MSB. Kalla det gärna stöd till samhället eller bara konkret leverans av operativ nytta till statsmakten.

    Om vi plockar in luftprovtagning av samma typ som en efterfrågad förmåga i JAS 39 Gripens utvecklingsprocess, så kommer det i bästa fall att ta tre år till leverans. Om det är för sent att få med det i MS 20, så tar det 6 år.

    Fotospaningsförmåga i mörker till JAS 39 Gripen väntar vi fortfarande på och föregångaren SF 37, som kunde långt mer än vad svenska JAS 39 Gripen inom fotospaningsområdet någonsin kommer att klara av slutavvecklades 2005.

    Om vi kräver uppdragssystem som är integrerade med det flygkritiska systemet och därtill ensad flotta, så innebär det allt längre utvecklingstider och allt större risk för att mjukvaruutmaningar från tid till annan leder till att all svensk jakt-, attack- och spaningsförmåga med spetsigt flyg står stilla på backen.

    Fler tvåsitsare på bekostnad av ensitsare och vidmakthållande av JAS 39A/B är sätt för att hantera ovanstående.

    SvaraRadera
  5. Är spaningskapseln till 39 operativ än?

    SvaraRadera
  6. De britiska och israeliska spaningskapslar som offeras till exportkunder av JAS 39 Gripen är väl beprövade och har alla förutsättningar för att vara operativa med utländska flygvapen.

    För egen del har vi sedan 1986 utvecklat SPK 39 och dess föregångare utan att något överlämnats till svenska flygvapnet och blivit operativt.

    SvaraRadera
  7. Vi saknar alltså sedan 2005 helt spaningskapacitet, är det korrekt uppfattat?

    SvaraRadera
  8. JAS 39 Gripen saknar den fotospaningsförmåga i mörker, som Sverige i och med Fpl 32 Lansen hade operativ från och med femtiotalet och saknar också den förmåga till avståndsflygfotografering med långbrännviddig kamera vi hade till och med 2005 med SF 37. Den senare förmågan är dessutom struken som framtida krav för JAS 39 Gripen.

    Flygförare kan i JAS 39 Gripen använda handhållen konventionell systemkamera från sin plats i cockpit och den i grunden israeliska laserpekpoden (LDP) från sitt balkläge placerat under styrbords främre del av skrovet för elektroniska bildunderrättelser.

    Problemet är att vi anskaffat ett synnerligen begränsat antal med LDP. Pengarna ska ju istället användas för vår egenutvecklade särlösning SPK 39.

    SvaraRadera
  9. re Gustav Wasa, Mig veterligen har Gripen numer fått ett mindre antal kapslar 8 st. http://www.fmv.se/WmTemplates/page.aspx?id=1209 så det du skriver är nys.

    SvaraRadera
  10. SPK 39 avses inte anskaffas i annat än "ett mindre antal kapslar", därtill uppdelat på två versioner.

    Att det förekommer exemplar av SPK 39 ute på flottiljer innebär inte med någon automatik att de har överlämnats till Försvarsmakten.

    Erfarenhetsmässigt behöver inte heller materiel, som överlämnats och betalats uppfylla den kravspecifikation mot vilka materielen en gång i tiden beställdes. Staten låter inte sällan udda vara jämnt.

    Goda relationer med en för nationen ytterligt betydande leverantör väger tungt.

    SvaraRadera
  11. Våtfilms-fotospaning hör till dåtiden till. Tyska recce-tornados i Afghanistan har knappt kunnat bidra med effektiv spaning till NATO då man efterfrågar digitalt överlänkat beslutsunderlag.

    Sverige har köpt fler LDP. På SAAB och FMV finns även RecceLite som är något bättre avsett för spaning än LDP.

    Det SPK39 ska få nu är en rejäl digital uppfräschning som borde suttit i från start.

    SvaraRadera
  12. Fast "ska få". Även om våtfilm hör gårdagen till så är det ju ändå så att vi skrotat ett system innan vi har en ersättare. Och personal? Har kompetens upprätthållits?

    SvaraRadera