måndag 13 september 2010

Plus och minus i protokollet (uppdaterad)

Det går både upp och ner för Saab just nu. I en rättegång i Köpenhamn så tvingas FMT (danska FMV) betala 40 miljoner för ett felaktigt avslutat kontrakt.

Bakgrunden är ett hävt kontrakt rörande ledningssystemet DACCIS, som Saab utvecklade för den danska armén.

Enligt FMT levde inte DACCIS upp till avtalade krav. Man hävde därför kontraktet och krävde återbetalning.

Enligt dagens dom var dock hävningen av kontraktet felaktig.


Ledningsystem är inte det enklaste att tillverka. Saabkoncernen har lyckats bra med stridsledningscentralerna i Flygvapnet samt till de australienska Anzackorvetterna. Å andra sidan misslyckades man nyligen kapitalt med övervakningssystemen till kärnkraftsverk. Denna dom visar på att det inte enbart är FMV som har det svårt i samband med köp av militära system. Danskarna hade troligtvis skapat en kravspecifikation som saknade det självklara kravet "Vi ska vara nöjda med produkten" <-(OBS: Ironi!!).

Ännu mer pengar kommer Saab att få in i och med kontraktet på att integrera Meteor på Gripen. Dessa pengar kan dock snabbt gå åt beroende på hur det går med mutanklagelserna i Sydafrika som återigen är på tapeten. Som vanligt är det vi svenskar som anklagar oss själva.

Aid organisation Diakonia, the Swedish Fellowship of Reconciliation and the Swedish Peace and Arbitration Society, which brought the charges, are demanding that the discontinued investigation into the sale be resumed.

Mutor eller inte, Sydafrikanerna verkar vara mycket nöjda med sina Gripen. Dom användes mycket under sommarens fotbolls-VM och har nu senast visat sin taktiska förmåga i övningar med armén. Man har också en hel del tankar på att utöka samarbetet mellan Gripen och Hawk.

In today’s demonstration, you will see Hawk and Gripen together and this has always been my idea that we should utilise the Hawk platform not only as a trainer but as a fighter trainer and slowly that is sinking in. Pretty shortly we will have the A-Darter (missile) on the Hawk. That, coupled to a helmet-mounted sight, will give it a tremendous ability. That, coupled to a data link to the Gripen, and you will have exactly the same radar picture as what you will have in the Gripen.

Som jag skrev i mitt förra inlägg om de Sydafrikanska Gripen så dröjer det nog inte länge innan de kommer att göra sin första insats utanför Sydafrikas gränser.

"Last week in the DRC, our troops were dropped amongst the rebels by another (UN) contributing country and when they were requested to go and get those troops out, they refused, so our Oryx helicopters in the DRC went in bad weather, pitch black, with night vision equipment and got those troops out of there."

In an apparent allusion to terrorism and piracy, he said guardedly:
"Next step now is to take the battle to those who have got no respect for our borders and no respect for our laws. I’m not going to say more about that but this is definitely where the air force is going to make a huge effort to contribute to that engagement."


I Brasilien är det fortfarande tyst om vilket stridsflygplan man kommer att köpa. Valet är planerat till den 3 oktober och Lula sitter kvar till den 1 januari 2011. Någon gång under denna period tänker Lula bestämma sig.

Lite oroväckande är att tjeckiska AERO Vodochody får en order på att tillverka kabinen till UH-60M Blackhawk. Detta ska nog inte tolkas som annat än ett amerikansk försök att få tjeckerna att välja något annat än Gripen då leasingperioden går ut. Som tur väl är så har Saab redan påbörjat samarbete med tjeckerna och tillverkning av balkar till Gripen är redan påbörjat. Värdet på den amerikanska beställningen överstiger med stor sannolikhet den svenska och tjeckerna är sugna på att bibehålla en kvalificerad flygindustri inom landet. En kabin är något mer kvalificerad att tillverka än en balk.

Med andra ord både fram- och motgångar för Saab den senaste tiden. Jag överlåter till Cornucopia att analysera hur det påverkar aktiekursen...

Uppdaterad 10-09-14, 20:50
Underlaget till de nya anklagelserna hämtas ur Nils Resares bok "Mutor, makt och bistånd. Jas och Sydafrikaaffären".

Men med stor sannolikhet kommer den sydafrikanska regimen att lägga ner utredningen. De flesta aktiva politiker har varit med i beslutsprocessen vid anskaffningen av Gripen och om mutor har varit aktuella så är nog många inblandade.

8 kommentarer:

  1. Mycket intressant artikel om Sydafrikanska Gripen där!

    //Daniel Eriksson

    SvaraRadera
  2. Jajjamen. Sydafrika har många intressanta idéer. Vi får se om ekonomin tillåter dom att genomföra allt.

    SvaraRadera
  3. Angående Brasilien så är ju skvallret på nätet (..jo jag vet...) att man inte tillkännager beslutet att köpa Rafale eftersom man då skulle behöva motivera varför man köper det dyraste alternativet i en valrörelse.
    Det är det nog inte så många politiker som önskar sig (även om inte Lula kan bli omvald skulle det säkert ställa till det för hans partikamrat).

    SvaraRadera
  4. Mutanklagelserna i Sydafrika:

    "...Som vanligt är det vi svenskar som anklagar oss själva..."

    Är affärsintresset tyngre än integritet och affärsetik?

    SvaraRadera
  5. @Anonym 12.24: Jo, det skvallret har jag också hört. Det är helt klart att Lula föredrar Rafale. Frågan är bara hur mycket politikerna vågar köra över sitt eget flygvapen och sin industri som alla föredrar Gripen. Men fransmännen har bl.a. lovat att arbeta för att Brasilien ska få en permanent plats i FN säkerhetsråd, något som Sverige knappast har resurser till. Dock så finns det andra länder som också aspirerar på den förmånen.

    SvaraRadera
  6. Som du själv säger, Lula föredrar Frankrike framför Sverige, inte nödvändigtvis Rafale framför Gripen. Brasiliansk industri och fack föredrar affär (och motköp) med Sverige och Saab framför affär med Frankrike och Dassault. Brasilianskt flygvapen föredrar Gripen framför Rafale. Svårt för Lula att hitta en win-win i denna soppa...

    SvaraRadera
  7. Förutsätter att CI är ironisk i sitt resonemang om att kravställa efter principen "jag ska bli nöjd med produkten".
    I annat fall avslöjas en obehaglig oförmåga att skriva relevanta tekniska krav.
    Jag-ska-bli-nöjd-med-produkten-kravet skulle efterföljas av sedvanligt gnäll på högt offererat pris.

    /Hydra

    SvaraRadera
  8. @Hydra: Givetvis var det ironi. Jag får sätta en stor pil på de meningar där jag ironiserar över FM oförmåga att ställa relevanta krav.

    SvaraRadera