Så här i nedläggningstider så bör vi ta oss en funderare på hur vi dokumenterar för eftervärlden att det en gång i tiden funnits ett svenskt Flygvapen som var det fjärde största i världen.
I Tullinge slåss ett gäng gamla veteraner för att kommunen ska sätta upp en av Acro Deltas 35:or på det gamla flottiljområdet.
Vi är mycket ledsna över att ingen tycks vilja bevara några minnesmärken över flottiljen, säger Jarl Åshage, redaktör för föreningens tidning F 18-kamraten, till Ny Teknik.
Kamratföreningen vill montera upp vårt Drakenplan i en vagga på en pelare och placerade den vid F 18:s gamla kanslihus, ett av de få kvarvarande flottiljbyggnaderna i det som i dag är bostadsområdet Riksten i Botkyrka kommun.
- Byggföretaget Peab har lovat att sponsra pelaren med 350 000 kronor. Men kommunen säger sig inte vilja ha något militärt i området utan hänvisar till en plats i skogskanten nära Rikstens gård, säger Jarl Åshage.
Skam på torra land! Kommunen fick ta över F18 gamla flottiljområde för en spottstyver coh tjänar nu stora pengar på att kommersialisera området. Man har sparkat ut den sista kvarvarande flygverksamheten. Ett nytt bostadsområde är på väg att byggas upp. De gamla bergshangarerna står för tillfället oanvända, men stridsledningscentralen används numera av företag som vill ha det bästa tänkbara skyddet för sina servrar. (Ironiskt med tanke på att Försvarsmakten lägger ner alla gamla bergsanläggningar). Nu är det därför "payback time" för Tullinge kommun. För att visa de som har vägarna förbi gamla Tullingebasen att här fanns en gång i tiden den gamla "Huvudstadsjakten", så ska det hänga en Draken nära gamla flottiljvakten med nosen uppåt på väg att åter en gång stoppa fienden från öster.
För övrigt så anser jag att Flygvapnet borde sätta upp en ny fyrgrupp med Gripen. Dom kommer att göra betydligt bättre reklam för Flygvapnet än alla reklammupparna på Högkvarteret. Kanske t.o.m. en Acro Deltas logo på fenan?
Läs mer om F18 kamratförening här. Läs mer om Flygvapnets 35-uppvisningsgrupper hos LAE.
Uppdaterad 10-09-25, 22:47
Nu har även DN noterat Acro Deltas. På den tiden så var inte bara svenska Flygvapnet det fjärde största i världen. Våra piloterhöll mycket hög internationell klass.
Jag är stolt över att ha fått vara med under den period då Acro Deltas var verksamt.
Han berättar att träningen började över havet med att man flög rotevis, två plan, för att sedan bilda en fyrgrupp.
Det tog mycket tid.
– Vi hade vanlig flygtjänst också
– Man måste tänka långt i förväg vid varje rörelse, säger han. Höjdpunkten var när de ingick i Flygvapnets lag vid VM i avancerad flygning ovanför Le Bourget i Paris 1965.
1983 Aerocenter Trafikflyg/Swedair i Växjö
8 timmar sedan
Äh! Helt onödigt, det dräller av militära minnesmärken och museer överallt. Koncentrera skrotet till linköpingsmuseet!
SvaraRaderaVad som däremot är anmärkningsvärt är att "ett gäng veteraner" på Arlanda inte får tillräcklig hjälp att värna den civila flygfartens historia.
Håller med CI, det är sorgligt att man närmast under rituella former vill avskaffa Svensk försvarsförmåga.Att det Svenska Flygvapnet engång var det fjärde största, anses skamligt och måste förträngas, alla spår måste sopas undan i den nya eviga fredens era.
SvaraRaderaMer Acro Deltas-relaterat: http://www.facebook.com/photo.php?pid=5358238&l=54e890e932&id=531858029
SvaraRaderaHåller absolut med om att man borde bilda ett Acro Griffons!
Stöder kamratföreningen, montera upp Drakenplanet.
SvaraRaderaFörsvarsvän
Utan Historia - Ingen Framtid !
SvaraRaderaHur vill vi forma vår framtid ???
@Lae
SvaraRaderaGriffon är en sorts hund eller gam (griffon vulture). Griffin är mer korrekt.
Stämmer det att själva vakttornet på F 18 är borta? Det är i så fall väldigt synd, då de är ett bra landmärke som tydligt visar att det funnits en flottilj på platsen. Vad jag vet har alla flottiljer inom landet haft en sådan byggnad, som dessutom är rätt speciell för FV.
Bra att den på F8 finns kvar, även om den är lite väl ombyggd. Den på F2 tror jag är borta och F21 har rivit sin och byggt något mycket fulare.
Alla flotiljer hade inte det utmärkande LV-tornet på vakten.
SvaraRaderaJ.K Nilsson
Många gamla flottiljer har små lokala flygmuseum som är ett bra komplement till det stora museet i Linköping. Alla har inte möjlighet att åka dit.
SvaraRaderaSom gammal "spanare" tycker jag att nedanstående museum verkar intressant (har inte varit där)...
http://forum.scanair.no/showthread.php?t=33735
@JK
SvaraRaderaVilka saknade?