Jag brukar ofta vara kritisk i mina inlägg. Mest beroende på att de positiva nyheterna klarar Försvarsmakten av ganska så bra på egen hand. Men jag kan dock inte undgå att släppa ur mig ett stort Grattis till Flygvapnet för en väl genomförd Flygvapenövning 2010!
Fallet har varit djupt. Fokuset på internationella insatser under den s.k. "strategiska timeouten" har inneburit att flygbassystem och STRIL-system har fallit i glömska. Våra Gripen flygplan är utan dessa delar ett stridsflygplan som alla andra. Med dessa delar är det en unika förmåga specialanpassad för just försvaret av Sverige.
Veckans flygvapenövning har varit en viktig del i att öva ledningen av flygvapnet på alla nivåer. Den flygtaktiske chefen Anders Silwer är nöjd:
– Det är bra att vi har övat, men vi måste komma ihåg att den här gången har vi inte haft med alla funktioner, säger han. Däremot har vi haft med delar från alla förband och under veckan har vi fått en mängd erfarenheter.
Glädjande att se är att vi har övat på bas igen, samt att vi har börjat nyttja civila baser. Då många av de gamla krigsbaserna inte längre finns kvar så kommer det i framtiden att vara nödvändigt att kunna utnyttja de civila baserna i försvaret av Sverige. Nackdelen är att dessa baser saknar fortifikatoriska skydd, men detta får kompenseras med rörlighet på alla funktioner. I stället för bara rörlig klargöring så måste vi även få till bl.a. rörlig ledning och samband.
Kul att se att även F7 och LSS deltar i övningen. Med det fokus som alla politiker har på insatsförsvaret så hamnar stödfunktionerna ofta i skymundan. Jag har haft mycket svårt att förstå varför det inte nämns ett endaste ord om att vi har två Gripendivisioner på F7 i regeringens direktiv?! Endast de fyra insatsdivisionerna på F17 och F21 finns med. F7 deltar dessutom i incidentberedskapen som jag skulle vilja hävda är en mycket viktig del av det nationella insatsförsvaret.
Skönt att se att FV börjar återta förmågan att försvara Sverige! Avslutningsvis så skulle jag vilja citera FVI Anders Silwer, "Denna vecka har vi övat vår själ".
Se mer på TV4 och SVT.
1983 Aerocenter Trafikflyg/Swedair i Växjö
8 timmar sedan
Länk 16 finns snart även i våra stridsledningscentraler och då är det s.k. stridsledningsförmågeglappet också minskat.
SvaraRaderahttp://www.tradingmarkets.com/news/stock-alert/saabf_tactical-communications-group-receives-1-7-million-linkpro-order-from-saab-for-operational-use-by--1088292.html
Dock inte helt då det behövs sändare runt omkring i Sverige för att få räckvidd på kommunikationen...
Är det inte en utomordentligt dålig idé att i krig eller situationer med förhöjd risk blanda militärt och civilt? Det gör ju civila baser till prioriterade mål och förutom den ökade risken att civila angrips finns där knappast skydd i den form som iaf borde finnas på militära baser.
SvaraRaderaDet finns till och med tre 39-divisioner på F7. Varför de inte syns i siffrorna beror nog mer på FM än på politikerna då det såg snyggast ut utåt om FV stramade åt budgeten och gick ner på fyra (insats)divisioner och gömde undan resterande som utb-divisioner.
SvaraRaderaJohan, vi har länge en fin tradition i Sverige att strunta i distinktionsprincipen, eller vad sägs om att Umeå flygplats på Teg var en sidobas, vi hade lokaliserat luftförsvarscentraler under skolor. Vi samgruperar hemvärn, räddningstjänst och kommunledning utan skrupler.
SvaraRaderaOch nej en flygbas i Sverige har lika högt skydd som en civil flygplats. I båda fallen har det funnits skydd för personalen på plats. Skulle det vara så att flygplatser blir hotade på så sätt tror jag luftfartsverket (eller vad dom heter i år) stänger svenskt luftrum för civil trafik. Tänk på att våra två insatsflotlijer delar bansystem med civil flygplats. För tio år sedan var fyra av sex flygflottiljer samgrupperade med civil operatör.
J.K Nilsson