Innan introduktion av nya mediciner får ske på den svenska marknaden så ska de genomgå noggrann prövning. Vanligtvis så brukar man starta med djurförsök, sedan frivilliga (oftast studenter), därefter begränsat släpp på någon kontrollgrupp och slutligen efter godkännande från Socialstyrelsen så får de börja säljas på recept eller i bästa fall t.o.m. receptfritt.
I dessa typer av tester kan man säga att det existerar någon typ av hierarki med labbråttorna längst ned och vanliga skattebetalare högst upp.
Men för vissa typer av tester så gäller en helt annan hierarki.
Att genomföra tester med möss och studenter är inte alltid lätt. Det finns många regelverk och övervakningsmyndigheter. Testerna ska genomgå prövning av statens etiska råd. Dessutom kanske de inte alltid är så särskilt valida då t.ex. en kärnfrisk 17-årig student inte fysiskt liknar en skröplig 90-årig gubbe som är i starkt behov av en fungerande hjärtmedicin. Ofta kan det vara svårt att ta en frivillig från gatan, då man helt enkelt inte kan vara tillräckligt säker på att personen i fråga överlever testerna. För att inte tala om mössen som är skyddade av ett antal mycket militanta djurrättsorganisationer.
I brist på labbråttor och studenter så finns det en befolkningsgrupp som är mycket eftersökta för olika typer av tester. Givetvis så pratar jag om kärnfriska stridspiloter i sina bästa år. De är testade och godkända av den samlade medicinska expertisen för att kunna överleva i de mest skilda operationsmiljöer. -40 - +100 graders temperatur, -3G- +9 belastning m.m.
Som pilot får man givetvis regelbundet genomföra en massa rena konditionstester, arbetsbelastning, syreupptagningsförmåga, centrifugtester, tryckkammare, vågkammare m.m. Varje år får man till slut ett OK från läkaren att man tål att utsättas för både ett och annat. En perfekt samling människor att testa både det ena och det andra på och som med stor sannolikhet kommer att överleva testerna. Det gör det så mycket enklare att få försöken godkända av myndigheterna.
Vilka typer av tester har då genomförts genom åren?
Själv så brukar jag vara ytterst ofrivillig till tester, även om de ibland ger en slant i fikakassan. Jag har nöjt mig med att åka ett par varv i centrifug. För min del så är det jobbiga inte G-belastningen, utan att jag blir åksjuk i en vanlig karusell.
Våra testpiloter brukar få pröva på både det ena och det andra i centrifugen på Karolinska institutet i Stockholm samt den dynamiska centrifugen i Linköping. Vid något tillfälle när man ville pröva negativ belastning så fick de helt enkelt hänga upp och ner, då en dynamisk simulator egentligen enbart är till för positiv belastning. Testerna kan röra allt från att avgöra vilken färg som är bäst lämpad på en viss skärm i Gripens kabin till att testa ut dn nya vuxnblöjan, eller "absorbenten". Testpiloterna har därför ett visst risktillägg på lönen samt ett fast tillägg på 15 kr/månad. Detta är ett arv från de glada dagarna på 40-talet och var helt enkelt till för att täcka kostnaderna för en begravning!
Men även vanliga piloter är eftersökta för tester.
De mest groteska tester jag har hört talas om var nedkylningstester samt påverkan av G-belastning på hjärtats förmåga att syresätta blod. De är värda att titta lite närmare på.
Sverige har i många år varit världsledande i fysiologiska reaktioner under nedkylning, d.v.s. hypotermi. Denna erfarenhetsbank bygger på mycket oetiska tester som utfördes av Tyskland under VK2 på koncentrationslägerfångar samt straffångar. Men även om testerna var oetiska så är det viktiga resultat som lett till bl.a. förbättrade överlevnadsdräkter för sjömän. Erfarenheterna från Estoniakatastrofen har ytterligare byggt på denna kunskapsbank. Men det behövs alltid mer data. En typ av test som ett antal av mina kollegor varit utsatta för är nedkylningstester i vattenkar fyllda med is. Försökspersonen får svälja ett antal temperaturmätare med radiosond med ett par timmars mellanrum så att de skall placera sig på olika ställen i matsmältningssystemet. Sedan får han ett antal sonder utplacerade på kroppen samt uppkörda på alla ställen där det finns möjlighet att köra upp dem. Därefter så får han ta på sig den typ av klädsel som testen går ut på att testa och hoppa ner i vattnet. Väl i vattnet ska han ligga kvar så att man går förbi huttringsstadiet och börjar nå det bortdomnade stadiet. Då har kroppstemperaturen sjunkit till någonstans mellan 32-35 grader. Om jag inte minns helt fel så fick man 1500 kr för att delta i denna test.
Överkurs: Tänk här på effekten vid rökning och då man dricker alkohol. Många som fryser tycker att man blir varmare av dessa aktiviteter. Dock så ger det rakt motsatta effekten. Kroppen har för att rädda framför allt hjärtat (för kvinnor även livmodern, vilket delvis förklarar deras kalla fötter) börjat stänga av blodflödet till armar och ben. Nikotin och alkohol tar bort den reflexen vilket gör att man blir mindre kall i de yttre delarna, men kan då resultera i att kallt blod kommer in i de känsliga områdena. Något gravida kvinnor kanske bör tänka på under vintern…
Hjärttestet var om möjligt ännu mer intressant. Vid G-belastning så blir blodet tungt, vilket försvårar för hjärtat att pumpa runt blodet, vilket gör att det blir kvar i de nedre regionerna av kroppen. En Anti G-dräkt är till för att stoppa blodet från att åka ner i benen. Den andra effekten är att hjärtat dras ut på längden och slagvolymen minskar. Anti G-dräkten hjälper även till mot detta, då den pressar mot magen och via tarmar och magsäck indirekt mot hjärta och lungor. I denna test skulla man simulera den minskade slagvolymen. Detta skedde genom att föra in en ballong kopplat till ett långt rör via en ven i armen. När ballongen nådde hjärtat så blåstes den upp (jag minns inte exakt om det var med luft eller vätska). På så sätt så minskade slagvolymen och läkarna kunde börja mäta syresättningen genom att ta prover på olika delar av kroppen. Hade ballongen spruckit eller lossnat så hade det definitivt varit adjöss med provobjektet. Därför gav testet hela 5000 kr i ”belöning”.
Den skala som i praktiken används vid medicinska tester är alltså människor, studenter, labbmöss och piloter i sjunkande ordning. Det är nästan så att man börjar tro att Douglas Adams hade rätt, det är labbmössen som styr världen!
Flygvapenmuseums nya SK 60
3 timmar sedan
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar