En av följetongerna 2009-2010 var mysteriet Arctic Sea. En av de åtta piraterna dömdes redan förra året till fem års fängelse. Nu har ytterligare sex stycken dömts till mellan sju och tolv års fängelse. Den sista (Dmitrij Savins?) väntar alltså på att få sin dom.
Det spekulerades vilt om vad som var orsaken till kapningen. Nu skyller en av de inblandade piraterna på en est.
– Jag vet inte hur jag ska bevisa det, men organisatör var den estländske affärsmannen Niiles Kross. Han håller på med olika olje- och gasprojekt och byggande av semesterhem, sade den huvudåtalade Dmitrij Savins under en domstolsförhandling i Moskva på fredagen.
Den finska polisen misstänker att redaren skulle varit inblandad.
I stället misstänker polisen att motivet kan dölja sig bland redaren Viktor Matvejevs affärskontakter, som ska ha lett till krav på lösen för fartyget. Det uppgav undersökningsledaren Rabbe von Hertzen för tv-kanalen Fyran i Finland på söndagen.
Polisens arbete försvåras dock av att Matvejev - som inte är misstänkt för brott - har flyttat till Schweiz, där han inte har kunnat nås.
Vilka kopplingar som finns mellan Matvejev, Kross och Savins är oklart.
Själv så är jag fortfarande fundersam. Är detta hela sanningen? Med stor sannolikhet var dessa personer inblandade, men vad tänkte de göra med fartyget? Fanns det något ombord som var av värde? Det spekulerades bl.a. om S-300 robotar till Libyen eller Syrien, vilket hade kraftigt försvårat operation "Odyssey Dawn". Varför jagade ryska flottan just detta fartyg runt halva världen? Varför skickade man tre stycken Il-76 till kap Verde för att hämta hem 15 sjömän och åtta pirater?
Är det en gigantisk maskirovka, eller har vi fått reda på hela sanningen? Den senaste tidens uppror i arabvärlden kan faktiskt ge ett slutgiltigt svar någon gång i framtiden. Kanske finns det ett påskrivet kontrakt i Khadaffis palats eller i någon tjänstemans rum i Algeriet eller Syrien som säger något nytt. Tills dess så får vi nog nöja oss med att vad det än var som fartyget fraktade så kom det i varje fall inte fram och därför så avslutas historien åtminstone tillfälligt lyckligt.
1983 Aerocenter Trafikflyg/Swedair i Växjö
9 timmar sedan
Det mest intressanta i denna obskyra affär är väl ändå att den svenska staten inte förmår garantera säker sjöfart mellan Öland och Gotland.
SvaraRaderaKalla in EUNAVFOR innan Tsar Putin ödmjukt erbjuder Östersjömarinens assistans...
@Per K Eleman: Helt riktigt. När vi börjar förlita oss för mycket på det civila samhället så får vi svårt att se liknande händelser. Civil sjö- och flygövervakning bygger på transponder, d.v.s. i stället för en radarstation så har du en sändare som skickar en fråga om ditt namn och höjd. Baserat på riktning och tid till svar så räknar den ut din position.
SvaraRaderaMilitärt så hade vi tidigare god råradartäckning, men frågan är hur bra den egentligen är numera.
En eventuell fiende eller som i detta fall en kapare slår helt enkelt av transpondern, sedan ser ingen någonting alls.
Vad blir det givna namnet när man hittar dokument i Lybien? Ghadaffi-leaks, Arctic-leaks eller t o m Gas-leak? :D
SvaraRaderaDet var ett perfekt sätt att testa EUs och NATOs beredskap och även såklart Sveriges.
SvaraRaderaTänk ett fartyg med kärnbränsle som kapas inom europa, det går lite transporter hit och dit, tom från Japan för moxbränsle.
Hur gjorde man förr med pirater? Kölhalning? I Somalia är det tydligen rätt ofarligt att vara pirat ändå? Såvida det inte är asiater eller ryssar som jagar en. De verkar ha sina egna ROEs?