lördag 12 mars 2011

Bättre begagnad

Indonesien är sugna på att köpa Eurofighter från Storbritannien.

Indonesia informally approached Britain over the potential acquisition of up to 24 jets. The previous Labour government banned defence exports to the country in 1999 amid claims it had used British-made planes to bomb civilians.

The sale would be worth around 5 billion pounds ($8.1 billion dollars, 5.8 billion euros) in total, the paper said, but would be hugely controversial in light of current concern over the source of weapons being used against Arab rebels.

British military company BAE Systems has separately offered to upgrade Indonesia's fleet of Hawk jets, it said.


Det intressanta med denna affär är att den verkar vara att sälja ut RAF Eurofighters, snarare än att köpa nya från BAE. RAF genomgår just nu stora nedskärningar och flaggar för att sälja ut stora delar av sin flotta av flygplan. De kostnadsökningar som en analys av Eurofighterprogrammet flaggar för är med andra ord inte särskilt välkomna.

The National Audit Office (NAO) said that while the fighter jet was performing some defence tasks, it is unlikely to reach its full potential as a multi-role aircraft until 2018.

Britain originally ordered 232 Typhoons in the 1980s. The number has been cut by 72, but development costs have risen by a fifth to £20.2 billion ($33 billion, 23.8 billion euros) and support costs have also gone up.

The NAO estimates that each individual aircraft is 75 percent -- or £55 million -- more expensive than originally anticipated and the total programme cost will eventually hit £37 billion.


Frågan är nu egentligen hur många Eurofighter som kommer att byggas? Den export som har skett utöver de ursprungliga ländernas anskaffning består av utförsäljning från Tyskland till Österrike av 15 st mer eller mindre oanvändbara Tranche 1B och 72 stycken till Saudiarabien varav 24 är Tranche 2 från de som levererats till RAF och 48 Tranche 3 tillverkas nere i Sudiarabien där RAF minskar sin anskaffning med motsvarande antal. Det innebär att RAF enbart får 40 stycken Tranche 3 maskiner med full markkapacitet! Gissa om dessa 40 maskiner kommer att få slita nere i Afghanistan nu när Harrier har flygit färdigt och Tornado GR4 är på väg att stoppas i malpåse om några år. I budgetneddragningarna pratas det dessutom att reducera RAF till enbart 107 Eurofighter.

Eurofighterkoncernen är mycket försiktiga med att gå ut med att man i praktiken inte har exporterat en enda maskin! Det är bara panka kunder som har sålt sina maskiner vidare. Om nu Indonesien lyckas köpa sina maskiner från RAF, minskar det ytterligare RAF:s flotta ytterligare eller är det från de Tranche 1 flygplan som man ställer i malpåse? Att man ens är i förhandling med Indonesien som tidigare varit på Storbritanniens lista över länder man ska undvika sälja till, visar på hur stor behovet av pengar är i UK MoD.

RAF:s problem växer med tanke på att man också väntar på att få sina JSF och prislappen på dessa stiger hela tiden. I Kanada så räknar man nu med en prislapp på $450 miljoner per flygplan mot det ursprunliga $132 miljoner. Nu är det dock oklart från artikeln vad som avses och jag misstänker att reportrarna gjort det vanliga misstaget att ta anskaffningspriset och dela på antalet flygplan. Man tänker då inte på att kostnaderna antagligen också skall täcka utbildning, simulatorer, underhåll m.m. Norrmännen har dock börjat inse att JSF kan bli tre gånger dyrare än beräknat. Men med tanke på oroligheterna i Nordafrika så kanske man planerar att höja oljepriset för att tjäna in mellanskillnaden i anskaffningspris för JSF?

Antalet JSF som kommer att produceras minskar hela tiden. Kanada har redan skurit ner från 80 till 64. Storbritannien hoppar av F-35B och satsar på enbart F-35C, sänker antalet som anskaffas från 150 till 138 eventuellt ända ner till 50! Dessutom bygger man om det sista av sina två nya hangarfartyg för F-35C. Det första läggs i malpåse redan vid leverans.

Den framtida stridsflygsflottan för RAF hamnar alltså i dagsläget på max 107 Eurofighter av olika standard och max 138 (eventuellt enbart 50) stycken F-35C. Faktum är att det finns tankar på att skippa JSF helt och i stället köpa F-18E/F eller t.o.m. Rafale!

Vilken påverkan kan RAF:s nedskärningar få på Sverige?

- NATO kommer givetvis att kräva mer av andra länder som bidrar med resurser till Afghanistan att ställa upp med stridsflyg i CAS-rollen. Sverige är inte NATO-medlem, men kommer givetvis att få ökad press via EU.

- En hel del RAF-piloter kommer att komma ut på den civila marknaden, vilket kan försvåra för svenska Flygvapenpiloter att t.ex. söka jobb på Ryan Air. Med andra ord så kommer Försvarsmakten givetvis att bli mindre villig att löneförhandla. Å andra sidan så räknar Kina att inom en 5-10 års period köpa in 2000 flygplan till sina civila trafikflygbolag. Detta kommer givetvis att öka behovet av civila piloter internationellt, vilket kan få påverkan ända bort till oss i Europa.

- RAF står för en stor del av NATO:s beredskap över Nordsjön och upp mot Island och Grönland. Detta kan innebära att Norge och i förlängningen också Sverige/Finland inom ramen för det nordiska försvarssamarbetet får ökat ansvar för detta område.

Hmm...kanske dags att titta på Blocket efter "bättre begagnat stridsflyg - enbart använt till och från kyrkan av äldre dam".

22 kommentarer:

  1. Att några engelska stridspiloter utan jobb skulle försvåra för svenska flygförare är ju befängt! Både british airways och SAS består till stor del av pensionsmässiga piloter. Det kommer inte vara några som helst problem för stridspiloter att få jobb de närmsta åren, vill försvaret ha dem kvar är det bara att se till att villkoren är jämförbara... 11 september effekten är snart ett minne blott!

    SvaraRadera
  2. Hur går det för Österrike med sina Eurofighter?

    För övrigt så är det inte bara RAF som utbildar civila piloter. :)

    SvaraRadera
  3. Sverige kommer inte heller beställa 104 NG som alla tror. Låt finanskrisen gå en vända till här så ska ni se att vi går UKs väg.

    Svenska fårket sitter belånade till nock och tror att allt är över..

    SvaraRadera
  4. MFI: Riktigt, riktigt dåligt. Usel tillgänglighet, mycket höga driftskostnader och ingen beväpning.

    SvaraRadera
  5. Ifall det etableras en flygförbudszon i Libyen skall det bli intressant att se hur Britanninen klarar sin del. De överväger tydligen att förflytta Eurofighters till basen på Cypern, men enligt uppgifter från Britanninen har RAF problem med för litet flygtid för Eurofighter (=otränade piloter), brist på reservdelar samt brist på vapen till planen ( låter precis som flygvapnet eller hur? )

    SvaraRadera
  6. Tyskarnas försök att använda Eurofighter i Baltikum 2009 slutade mycket pinsamt. De skulle ta över efter tjeckerna, men tjeckerna fick stanna en stud extra så att tyskarna skulle kunna sparka igång ett par av sina maskiner. Sedan tog det inte lång stund innan man fick byta ut sina Eurofighter mot gamla Phantoms.

    http://www.baltictimes.com/news/articles/25927/

    Nu försöker man undvika mer stationering i Baltikum genom att få NATO att sluta med QRA i Östersjön.

    http://aircraft.zurf.info/article/germany-regards-nato-planning-defend-baltic-states-counterproductive-and-unnecessary

    SvaraRadera
  7. Är den underförstådda meningen att tyskarna borde köpa gripen? Gripen detta underverk enligt svenskar.
    I Kanada ville någon ha gripen pga priset, men det föll direkt på kapacitet, räckvidd och beväpning..

    Om nu gripen är så överlägset så borde alla stå på kö för att köpa?

    SvaraRadera
  8. Någon som vet om det diskuteras något om att ev sätta in EAW (Gripen) över Libyen om FN-resolution går igenom?

    SvaraRadera
  9. @Anonym 03:22: Det är nog ingen som förväntar sig att tyskarna skulle överväga att köpa Gripen. Dock kan jag tänka mig att en och annan i Österrike tycker att det hade blivit bättre om de hade köpt Gripen istället. Vapenaffärer handlar till 90% om politik, och 10% den egentliga produkten. För små nationer är Gripen ett kostnadseffektivt alternativ. Den har begränsningar, men det har Eurofighter och JSF också.

    SvaraRadera
  10. @Anonym 03:22: Vad ansåg Kanada var problemet med Gripens beväpning?

    SvaraRadera
  11. Gripen är som F35, ingen kan vara bäst på allt. Jakt eller attack.
    Det blir ju alltid en kompromiss.

    Jag vet att det är att svära i kyrkan att ifrågasätta gripen i Sverige. Alla är helt opartiska..

    SvaraRadera
  12. Den största nackdelen med Gripen är den backup som den oövervinnerliga svenska försmakten kan ge en eventuell köpare samt det enorma politiska inflytande Sverige har med vilket Sverige kan stöda en eventuell köpare.

    Dessutom kan en eventuell köpare ALLTID lita på att Sverige levererar reservdelar mm ifall de inköpta Gripen skulle komma att användas för det som stridsflyg är avsedda för.

    SvaraRadera
  13. Det kan inte vara svenska kyrkan du är med i om du upplever det som att svära i kyrkan när man ifrågasätter Gripen.

    Förstår inte vad problemet är med att påpeka att Eurofighter har omfattande problem?

    SvaraRadera
  14. "Det kommer inte vara några som helst problem för stridspiloter att få jobb de närmsta åren, vill försvaret ha dem kvar är det bara att se till att villkoren är jämförbara... "

    Det är nog inga problem. En ingångslön på i vissa fall under 20 000:-, riktigt udda arbetstider med simulatorpass mitt i natten och många nätter borta från hemmabas. I vissa fall får type rating bekostas av piloten, utan garanti om anställning, och i de fall bolaget bekostar den kan det innebära ett löneavdrag och/eller en bindningstid. Byter man bolag börjar man om från noll. Undrar om svenska flygvapenpiloter verkligen vill ha villkor liknande den civila flygbranschen. Det är lätt att stirra sig blind på kaptenslöner i de stora bolagen, men vägen dit är lång.

    SvaraRadera
  15. @Anonym 13.45: Nej, det är helt riktigt. En hel del flygvapenpiloter har nog börjat inse sitt misstag med att vänta för länge med beslutet att gå över civilt. Man har för bra lön och det blir ett antal hundår och sedan för få år på slutet där man har de "feta" civila kaptenslönerna som kompensation.

    Fler lär nog i framtiden ta beslutet betyligt tidigare. Jag ser att de som i första hand kommer att hoppa av i framtiden är de som har gjort klar sin GFSU och tröttnat på cirkusen i Flygvapnet.

    För de äldre så är det bara att bita ihop och vänta på 55-årspensionen.

    SvaraRadera
  16. MFI: Kanadickerna upplever det nog som ett problem med beväpning eftersom Saab inte kan lova någonting utan att ha US godkännande på det mesta först. Det hände fö även i Finland. Utpressning eller hot, välj själv vad du vill kalla det för...

    Anonym 07:27: Tillåt mig småle, skulle Saab alltid kunna tillhandahålla reservdelar?? Jag minns inte exakta siffran just nu, men det är en betydande andel av komponenter som har "US origin" och därmed kräver exporttillstånd. Om jänkarna vill strula lite kan det ta vääääldigt lång tid att administrativt godkänna sådan export.

    Vapenhandlaren

    SvaraRadera
  17. @Anonym 14:37: Exporttillstånd till Kanada borde ju inte vara några problem. De kan ju köpa vapnen direkt från USA. De har redan amerikanska plan och amerikanska vapen. De behöver inte handla vapnen via Sverige. När det är obskyra öststatsländer eller avkrokar i Asien kan exporttillstånd vara ett problem, men Kanada är näst intill en delstat i USA. Så jag förstår inte vad Kanada anser vara ett problem med beväpningen på Gripen.

    SvaraRadera
  18. @Anonym 06:21: Jag tycker snarare att det verkar som att svära i kyrkan när man försvarar Gripen. Media tar alla chanser att såga flygplanet. Så fort det blir tal om någon möjlig exportaffär så är det någon journalist som börjar dra i något om mutor eller andra oegentligheter. Är Lockheed Martin, Dassault och EADS så mycket bättre?

    SvaraRadera
  19. @ Anonym 03:22
    När vi snackar NATO QRA i Baltikum, tyskarnas problem och tjeckernas andel av patrulleringen så är det intressanta i sammanhanget att tjeckerna flög Gripen, och använde ett fåtal maskiner under hela tiden med god tillgänglighet. Tyskarnas Eurofighter fick ersättas av ett flygplan från 60-talet för att kunna ha tillräcklig tillgänglighet. Så ja, kanske tyskarna skulle kika på Gripen. De kanske kan köpa några uppdaterade 39A billigt?
    Det finns mycket man kan säga om Gripen, men uppenbarligen går den att flyga med, och uppenbarligen har den en hyfsat driftsekonomi. Hade den haft en ekonomi motsvarande Eurofighter eller Rafale hade flygvapnet förmodligen stått på backen. Som det är nu så flyger de ju faktiskt lite, då och då.

    SvaraRadera
  20. Luftwaffe pensionerar snart sina Phantoms från JG 71 Richthofen och ersätter dem med Typhoons.

    Vilka skall nu rädda deras ställda Typhoons?

    Kanske lika bra att sluta med QRA och andra händelsestyrda aktiviteter som ligger utanför den dagliga flottiljrutinerna ...

    Alternativet är att uppgradera sig till en modernare plattform med bevisad tillgänglighet, typ Gripen.

    SvaraRadera
  21. Vapenhandlaren, att förstå ironi verkar inte direkt vara din starka sida, den krassa verkligheten för Gripen är

    - Sveriges obefintliga militära förmåga
    - Sveriges ungefär lika obefintliga politiska inflytande där det gäller
    - Sveriges tendens att vara skenheligt, varmed köpare utav svenskt materiel får finna sig i uteblivna leveranser av reservdelar mm ifall utrustningen används för det den är avsedd till ....

    Och, ja, som du lyfte fram, beroendet utav Onkel Sams välvilja ...

    SvaraRadera
  22. @CI
    Du kan nog ha rätt, särskilt när det gäller transportförarna. Av de 12 som går GTU nu ska 4 till transporten. Detta innebär ett år på TFHS efter GTU, därefter typinflygning. Två hamnar på TSFE på Malmen och de andra två på C-17 på HAW i Ungern. Grundplanen är visst att de ska vara i Ungern i fyra år. Undrar hur länge de tänker stanna. Det borde också visa hur svårt det är att rekrytera dit.

    SvaraRadera