
Indonesia informally approached Britain over the potential acquisition of up to 24 jets. The previous Labour government banned defence exports to the country in 1999 amid claims it had used British-made planes to bomb civilians.
The sale would be worth around 5 billion pounds ($8.1 billion dollars, 5.8 billion euros) in total, the paper said, but would be hugely controversial in light of current concern over the source of weapons being used against Arab rebels.
British military company BAE Systems has separately offered to upgrade Indonesia's fleet of Hawk jets, it said.
Det intressanta med denna affär är att den verkar vara att sälja ut RAF Eurofighters, snarare än att köpa nya från BAE. RAF genomgår just nu stora nedskärningar och flaggar för att sälja ut stora delar av sin flotta av flygplan. De kostnadsökningar som en analys av Eurofighterprogrammet flaggar för är med andra ord inte särskilt välkomna.
The National Audit Office (NAO) said that while the fighter jet was performing some defence tasks, it is unlikely to reach its full potential as a multi-role aircraft until 2018.
Britain originally ordered 232 Typhoons in the 1980s. The number has been cut by 72, but development costs have risen by a fifth to £20.2 billion ($33 billion, 23.8 billion euros) and support costs have also gone up.
The NAO estimates that each individual aircraft is 75 percent -- or £55 million -- more expensive than originally anticipated and the total programme cost will eventually hit £37 billion.
Frågan är nu egentligen hur många Eurofighter som kommer att byggas? Den export som har skett utöver de ursprungliga ländernas anskaffning består av utförsäljning från Tyskland till Österrike av 15 st mer eller mindre oanvändbara Tranche 1B och 72 stycken till Saudiarabien varav 24 är Tranche 2 från de som levererats till RAF och 48 Tranche 3 tillverkas nere i Sudiarabien där RAF minskar sin anskaffning med motsvarande antal. Det innebär att RAF enbart får 40 stycken Tranche 3 maskiner med full markkapacitet! Gissa om dessa 40 maskiner kommer att få slita nere i Afghanistan nu när Harrier har flygit färdigt och Tornado GR4 är på väg att stoppas i malpåse om några år. I budgetneddragningarna pratas det dessutom att reducera RAF till enbart 107 Eurofighter.
Eurofighterkoncernen är mycket försiktiga med att gå ut med att man i praktiken inte har exporterat en enda maskin! Det är bara panka kunder som har sålt sina maskiner vidare. Om nu Indonesien lyckas köpa sina maskiner från RAF, minskar det ytterligare RAF:s flotta ytterligare eller är det från de Tranche 1 flygplan som man ställer i malpåse? Att man ens är i förhandling med Indonesien som tidigare varit på Storbritanniens lista över länder man ska undvika sälja till, visar på hur stor behovet av pengar är i UK MoD.
RAF:s problem växer med tanke på att man också väntar på att få sina JSF och prislappen på dessa stiger hela tiden. I Kanada så räknar man nu med en prislapp på $450 miljoner per flygplan mot det ursprunliga $132 miljoner. Nu är det dock oklart från artikeln vad som avses och jag misstänker att reportrarna gjort det vanliga misstaget att ta anskaffningspriset och dela på antalet flygplan. Man tänker då inte på att kostnaderna antagligen också skall täcka utbildning, simulatorer, underhåll m.m. Norrmännen har dock börjat inse att JSF kan bli tre gånger dyrare än beräknat. Men med tanke på oroligheterna i Nordafrika så kanske man planerar att höja oljepriset för att tjäna in mellanskillnaden i anskaffningspris för JSF?
Antalet JSF som kommer att produceras minskar hela tiden. Kanada har redan skurit ner från 80 till 64. Storbritannien hoppar av F-35B och satsar på enbart F-35C, sänker antalet som anskaffas från 150 till 138 eventuellt ända ner till 50! Dessutom bygger man om det sista av sina två nya hangarfartyg för F-35C. Det första läggs i malpåse redan vid leverans.
Den framtida stridsflygsflottan för RAF hamnar alltså i dagsläget på max 107 Eurofighter av olika standard och max 138 (eventuellt enbart 50) stycken F-35C. Faktum är att det finns tankar på att skippa JSF helt och i stället köpa F-18E/F eller t.o.m. Rafale!
Vilken påverkan kan RAF:s nedskärningar få på Sverige?
- NATO kommer givetvis att kräva mer av andra länder som bidrar med resurser till Afghanistan att ställa upp med stridsflyg i CAS-rollen. Sverige är inte NATO-medlem, men kommer givetvis att få ökad press via EU.
- En hel del RAF-piloter kommer att komma ut på den civila marknaden, vilket kan försvåra för svenska Flygvapenpiloter att t.ex. söka jobb på Ryan Air. Med andra ord så kommer Försvarsmakten givetvis att bli mindre villig att löneförhandla. Å andra sidan så räknar Kina att inom en 5-10 års period köpa in 2000 flygplan till sina civila trafikflygbolag. Detta kommer givetvis att öka behovet av civila piloter internationellt, vilket kan få påverkan ända bort till oss i Europa.
- RAF står för en stor del av NATO:s beredskap över Nordsjön och upp mot Island och Grönland. Detta kan innebära att Norge och i förlängningen också Sverige/Finland inom ramen för det nordiska försvarssamarbetet får ökat ansvar för detta område.
Hmm...kanske dags att titta på Blocket efter "bättre begagnat stridsflyg - enbart använt till och från kyrkan av äldre dam".