
The tracks reduce vehicle weight by more than one tonne compared with conventional steel tracks. They also cut noise by a massive 10dB and vibration levels by 65 percent.
“The reduced vibration levels are increasing the life expectancy of electronics, optronics and ammunition, which will significantly reduce vehicle running costs,” said CV90 platform manager Dan Lindell. “The tracks also improve stealth, reduce crew fatigue and increase mobility in many conditions, such as on snow and ice.”
I Sverige monterar vi på gummiklossar på våra stridsfordon när de skall framföras på asfalterade vägar. Detta är mest för att inte i onödan skada vägarna och tar givetvis tid både att montera och ta av. Kanske den norska lösningen även vore en idé för oss?
Kanske det också är en lösning för de ännu tyngre Strv 122 utifall behovet skulle uppstå i Afghanistan? Men nmed tanke på att vi ska dra oss ur om några år så kanske vi inte ska trappa upp striderna...
FMV har moddat 4 122B + en BGBV120 åt FM för att vara gripbara om FM skulle vilja ha de till Afghanistan. Vagnarna har stått i Skövde en tid.