Det är inte bara Sverige som har problem med att få nya helikoptersystemen att operativa. Även Sydafrika har liknande problem.
- Man har förlorat tre stycken A109 (samma modell som våra HKP15), varav två på kort tid i slutet av förra året. De senaste två haverierna var som tur väl var utan dödsfall.
- Man har dessutom problem att få Rooivalkprogrammet att bli ekonomiskt självbärande. Precis som Sverige utvecklade Gripen som konsekvens av vår neutralitetspolitik så utvecklade den sydafrikanska flygindustrin Rooivalk som konsekvens av bojkotterna under Apartheidregimen. Gränskrigen mot Angola visade på behovet av en attackhelikopter och efter sju sorger och åtta bedrövelser så kom Rooivalk i luften 1990. 12 stycken har levererats till Sydafrikanska flygvapnet, men inga har ännu exporterats. Därmed så står Sydafrika med alla utvecklings och vidmakthållandekostnader.
Frågan är om Sydafrika är på väg mot ett liknande systemhaveri som svenska Flygvapnets helikopterverksamhet? Vi håller precis på och kryper upp ur den djupa grop vi hamnade i. Kanske vi hade tillfälle att byta erfarenheter under den Hot&High-träning som HKP10B var nere på som träning inför insatsen i Afghanistan?
Hmm... vi kanske borde köpa ett antal Rooivalk från Sydafrika? Likt köpet av Galten så kan det öka våra militära samarbeten med Sydafrika.
tisdag 22 februari 2011
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Vad jag förstår så innehåller den en hel del mekanik från Super Puma (eller Oryx). Så om vi hade tänkt behålla HKP10 hade det funnits några rimliga skäl att välja Rooivalk.
SvaraRaderaFast nu har väl FML i all sin vishet tänkt avveckla HKP10, efter modifieringar för jag vet inte hur mycket.
I övrigt ser jag inga vettiga skäl att välja Rooivalk. Eurocopter Tiger/Tigre är exempel på ett sameuropeiskt evighetsprojekt.
@Anonym 15.51: Ja, du har nog helt rätt i det. Frågan är var vi hade stått idag utifall armén hade satsat på attackhelikoptrar i.s.f. Strv 121/122?
SvaraRaderaMånga politiker pratar om att i framtiden köpa något sameuropeiskt flygplan som ersättare för Gripen. Men Tigre, HKP14 m.m. imponerar inte särsklt mycket. Sameropeiskt Ja, projekt, Nej.
Vi är redan med i sameuropeiska försvarsmaterielprojekt på flygområdet: Meteor och Neuron.
SvaraRaderaBudgeten för det senare höll inte och nu ska också Sverige fylla på med nya friska kulor.
Så småningom avser Frankrike och Storbritannien samordna sina satsningar inom UCAV-området. Sverige är säkert välkommet att bidra. Varför inte en Neuron NG bestyckade med Meteor?
Som permanenta medlemmarna av FN:s säkerhetsråd och följaktligen också kärnvapenmakter kan nog inte Frankrike och Storbritannien avstå från att specificera en kärnvapenoption för en framtida strategisk UCAV.