
Med tanke på att det är två flygplan inblandade så tyder det på mänskliga faktorer bakom olyckan, snarare än tekniska problem. Dock så är det aldrig bra med negativ press och särskilt inte just nu när slutstriden pågår mellan Rafale, F-18 och Gripen i Brasilien.
Uppdaterad 09-09-25, 17:41
Den här länken innehåller en intressant diskussion om framför allt Charles de Gaulles nackdelar.
Uppdaterad 09-09-26, 11:14
Den saknade piloten har ännu inte påträffats. Jag blev lite imponerad av hans flygerfarenhet. 5000 timmar är något som vi svenska piloter nu för tiden bara kan drömma om.
Här är en lite Top Gun inspirerad video som visar Rafale som opererar från Charles de Gaulle.
Man kan se ett antal detaljer som jag tycker saknas hos svenska Gripen:
- Multi Storage lavetter. Hänger man t.ex. en bomb på en Gripen idag så har vi ingen möjlighet att på samma balk hänga en jaktrobot. Nu är det i och för sig sällan som tillfället dyker upp att använda många vapen samma uppdrag. Det resulterar i att man i stället för att förbruka vapen genom att fälla dom förbrukar dom enbart genom att flyga. För hangarfartyg är detta extra känsligt eftersom risken att landa med skarpa vapen är stor och varje landning påverkar vapnen negativt då det är en rackarns smäll som skadar elektroniken.
- Buddy-Buddy refuelling. Gripens bom sitter lite för långt bak för att detta ska vara praktiskt. Rafales bom sitter utmärkt, men lär skymma sikten framåt. Ta dessutom en titt på Mirage F1 videona där man kan se vilken dålig sikt framåt piloterna har i franska flygplan på grund av den smala nosen. Sikten runt omkring och framför allt bakåt är nog bättre än Gripen tack vare den höga placeringen av huven.