lördag 12 september 2009

Isfri nordostpassage ändrar strategiskt läge (uppdaterad)

"Två tyska handelsfartyg har lyckats ta sig genom Nordostpassagen utan isbrytare. Fartygen, som tillhör rederiet Beluga Shipping, fraktade delar till ett kraftverk från Sydkorea till Sibirien."

Ännu så påverkar det inte rederiernas val av rutt:
- För kort säsong då det är isfritt
- Krävs skepp som tål att gå i områden med is. Dessa är dyrare och tyngre
- Inte alla hamnar i Asien och Europa tjänar på att gå denna väg.

Piraterna i Adenviken kan kanske få bolagen att börja tänka om. Suezkanalen har dessutom ofta varit mitt i stora konflikter och mellanöstern har inte blivit stabilare de sista åren.

Skulle fler och fler bolag lägga om sin kommersiella trafik så innebär detta att norra Skandinavien kommer att bli ett mer strategiskt intressant område. Ryssland har länge varit ute efter att flytta ut sin territorialvattengräns på grund av eventuella oljefyndigheter i området. Att området numera är isfritt förenklar arbetet att utvinna oljan och att transportera den vidare. Dessa exploateringar kan i framtiden komma i konflikt med med den ökade trafiken.

Att Ryssland lägger större och större vikt på sina naturresurser visar bl.a. övningarna Zapad och Ladoga där skydd av gas- och oljeledningar mot terrorister var ett scenario.

Uppdaterad 09-09-13, 23:22
I den norska valkampanjen är det just nu stort fokus på möjligheterna att utvinna olja och gas från områden kring Lofoten. I artikeln tas det upp de miljöaspekter som finns kring utvinning i detta område. Men ju längre norrut Norge söker olja, ju större är risken att dom hamnar inom Rysslands intressesfär.

Här ser vi kanske ytterligare en stor anledning till valet av JSF. Flygplanet i sig själv tillför inga egenskaper som Norge behöver, men kontakterna med USA kan vara bra att ha den dag som ryssarna börjar morra.

8 kommentarer:

  1. De förmodade olje- och gasfyndigheterns i ishavet är redan föremål för tvistande anspråk mellan en del av kustnationerna. Hur påverkar dessa anspråk Norge, Island och Danmark och vart tar oss vår Lojalitetsförklaring? Utan överdriven alarmism, finns nog skäl att fundera över saken redan nu.

    SvaraRadera
  2. Det krävs fortfarande tonvis med tillstånd och rysk byråkrati för att utländska fartyg ska få passera Nordostpassagen. Anledningen till att dessa fartyg fick tillstånd var enbart att destinationshamnen låg i Ryssland.

    Ryssarna kommer nog fortsätta se protektionistiskt på användandet av Nordostpassagen, och uteslutande ge tillstånd till ryskflaggade fartyg.

    SvaraRadera
  3. Anonym: Om fartygen går på internationellt vatten så kan det knappast krävas tillstånd? Anledningen till att dom behövde tillstånd den här gången misstänker jag beror på att dom försökte gå så nära land som möjligt vid ett trånga passager, samt att alla hamnar längs vägen är ryska.

    Ryssarna vill dock utöka sitt territorium enligt den här kartan och då blir det omöjligt att passera.

    http://www.un.org/depts/los/clcs_new/submissions_files/rus01/RUS_CLCS_01_2001_LOS_2.jpg

    http://www.dn.se/nyheter/vetenskap/nordostpassagen-ligger-oppen-1.635287

    http://en.wikipedia.org/wiki/Territorial_claims_in_the_Arctic

    Intressant är att Kanada agerar som Ryssland när det gäller nordväst passagen och där kräver USA fritt passage.

    Det här är ett intressant exempel på att den globala uppvärmningen kan påverka det strategiska läget.

    För övrigt så kan Skinnarmo ta passagerarbåt nästa gång... :-)

    http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_3480045.svd

    SvaraRadera
  4. För det första är det lögn att fartygen gick igenom utan isbrytare (på bilden i DN så ser man hur ett av fartygen går i kölvattnet på en rysk atomisbrytare.
    Att gå igenom nordostpassagen utanför ryskt territorialvatten är knappast genomförbart. I så fall måste man gå norr om Severnaja Zemlja. Det har bara gjorts en gång (1932 av Sibirjakov). Isförhållandena har sedan aldrig tillåtit det, i varje inte sedan satellitövervakningen började 1979.

    SvaraRadera
  5. Tex: Att det var isbrytare med på bilden behöver inte betyda att dom användes, snarare att dom var med utifall det skulle behövas.

    I normala fall för den ryska trafik som går längs med kusten så används isbrytare, men som jag har förstått av artiklarna så behövdes det inte i detta fall.

    Jag håller med dig om att dom har gått inom ryskt område och att det krävs mer smällt is för att kunna gå runt. Särskilt om de nya zonerna blir godkända. Ryssland håller på med mätning av kontinentalsockeln för att bevisa att små öar hor till det ryska fastlandet.

    Dock så kan det uppstå samma ekonomiska diskussion som bl.a. USA har med Kanada om fritt passage genom Nordvästpassagen.

    SvaraRadera
  6. Menar du allvar med att skriva "konflikta"?


    /Ombudsmannen

    SvaraRadera
  7. Hurra en Messerschmizzer på min blogg! Nu slipper jag använda Words stavningsprogram.

    För att visa hur tacksam jag är så har jag tagit bort tagit bort ordet "konflikta" (som helt riktigt skulle få SAOL att rodna av skam) och ersatt det med det betydligt mer korrekta "komma i konflikt med".

    Tack Ombudsmannen för att du tar dig tid med att granska min under all kritik vårdslösa behandling av det svenska språket! :-)

    SvaraRadera