fredag 11 mars 2011

Den osminkade sanningen? (uppdaterad)

Jag och många andra har kritiserat Försvarsmaktens rekryteringskampanjer för att vara för "flashiga". Nu verkar det som om någon på HKV har uppfattat kritiken (eller åtminstone märkt att reklamen inte fungerar och att rekryteringen behövs förbättras) och beslutat för att ändra på budskapet.

Försvarsmakten och DDB Stockholms förra reklamkoncept ”Har du det som krävs?” har rullat under många år och rönt stora framgångar, inte minst i reklamtävlingar. På måndag sätter Försvarsmakten definitivt punkt för det och ersätter manéret med nya ”Välkommen till vår verklighet”.
...
– När vi frågar unga människor om vår verksamhet så visar det sig att bilden av oss är präglad av Hollywood-filmer och till viss del även mediebilden från vår verksamhet i Afganistan. Det är en överdriven bild och därför har vi ett behov att visa vår osminkade vardag, säger Fredrik Svahn, marknadschef på Försvarsmakten.
...
En av reklamfilmerna utgår från en dramatisk Hollywoodfilm som sedan kläs av steg för steg genom att berätta att så här är det inte till den slutligen fångar en dokumentär bild av vad Försvarsmakten kan erbjuda i dag. Parallellt kommer det även att rulla ett antal dokumentära filmer som presenterar Försvarets verklighet.


Det här låter som ett steg åt rätt håll. Det bästa sättet för Försvarsmakten att rekrytera är att genomföra bra verksamhet och låta resultatet tala för sig själv. Nöjda soldater som genomfört en bra GMU och kan rekommendera sina kompisar via Facebook, Twitter, bloggar m.m. är vad vi behöver. Det vi måste komma ihåg är att förr eller senare så konfronteras verkligheten med reklambudskapet och då är det bäst att budskapet överensstämmer.

Reklamkampanjen är tänkt att starta den 14/3.

Hmm...undrar om det är en slump att den moderata kampanjen inför valet förra året hette just "välkommen till verkligheten"...

Resumé

Uppdaterad 11-03-14, 16:06
Försvarsmakten har nu påbörjat sin nya reklamsatsning. Det syns när man är ute i Stockholm. Hur det ser ut i andra städer är dock lite svårt att avgöra.

Jag är försiktigt positiv till det nya upplägget. Det skapar nyfikenhet och kommer säkert att få folk som vill veta mer. Men frågan är fortfarande om rätt folk kommer att söka och om de kommer att stanna kvar den tid som krävs för att systemet med GMU skall gå runt.

Se även Cynisk och Sinuhe.

Uppdaterad 11-03-16, 23:10
Jag fick nys om den här bloggen som drivs av ordföranden för "kvinna för kvinna". jag tänkte att det skulle vara intressant att se kvinnors (i varje fall vissa kvinnors) syn på Försvarsmaktens reklam. Den nya reklamen ansågs att vara bättre än den förra, men den har fortfarande en bit kvar.

Frågan är vilken verklighet vi blir välkomnade till av Försvarsmakten denna gång. Är det den verklighet som man får om man är svensk KFOR-soldat i Kosovo? Eller är det den verklighet där det svenska granatgeväret Carl Gustav just nu skördar offer i oroligheterna i Libyen?

I filmen Armadillo möter de danska soldaterna en helt annan verklighet, långt från den nordiska vintern som visas i försvarets reklamfilmer. När försvarsmakten helt duckar för dessa verkligheter som är lika sanna och relevanta för försvarets verksamhet så liknar det falsk marknadsföring.

19 kommentarer:

  1. Bra!
    Jag skrev för ett bra tag sedan ett inlägg om Mördande reklam, där jag kritiserade FM:s marknadsföring och avslutade kritiken med "Jag hoppas att någon på HKV tar till sig detta!"
    Det tycks ju vara så nu.

    Med en mer rättvisande bild av verksamheten kommer trovärdigheten och attraktionen att öka.

    http://cynismer.blogspot.com/2010/02/mordande-reklam.html

    SvaraRadera
  2. Detta verkar vara ett långsiktigt mycket klokt beslut.

    SvaraRadera
  3. @ Teaterdirektören.

    "Nu är det nog så att allt som inte ser ut som i rekryteringsfoldern inte är spökbilder. Verkligheten finns hos betraktaren.
    Välkommen in i vår."

    Slutet på ditt första stycke i en kommentar till infodirektörens inlägg hos WW. Han kommenterade detta och sa han skulle följa upp några trådar.
    Grattis, han verkar ha gjort det!

    PRfolket

    SvaraRadera
  4. Jag blir uppriktigt sagt jävligt förbannat och kränkt när jag ser den totalt värdelösa nya reklamfilmen FML producerat!

    Vi kan inte lova....bla bla...Men det kan vi visst! Vi i amfibiekåren kan visst lova allt det som visas i reklamen! Ja, kanske inte en engelsk röst i bakgrunden kanske men ni förstår. Vi kan visst erbjuda allt det som visas. Det är till och med våra soldater som agerar i filmen, det är vår svävare! Jag känner mig kränkt när man påstår att detta inte är något vi kan erbjuda! Varför ser ingen vad försvaret verkligen gör? Vilket fantastiskt yrke detta är. Vad otroligt mycket roliga saker man kan få göra? Köra stridsvagn, flyga JAS eller köra stridsbåt eller ja rent av sagt landstiga från en svävare.

    SvaraRadera
  5. En direkt motsvarighet till "välkommen till verkligheten" skulle skicka hela högkvarteret och helst mer därtill på enskilda studiebesök där de träffar folk som inte är chefer utan gör vardagsjobbet. De som sköter förråden, soldater på mission, mekaniker som skruvar på fordon, de som grundutbildar, osv. Vitsen med det är att LYSSNA, inte att föra ut budskap.

    En annan vinkel på "välkommen till verkligheten" vore att besöka Georgien för att lära sig om modern Rysk krigföring, Egypten, Indonesien eller UK för att lära sig om sinande oljetillgångar när pengarna verkligen börjar saknas och Japan för att lära sig hantera naturkatastrofer.

    SvaraRadera
  6. @Anonym 16.35: Ja, men ni gör det knappast hela tiden. Borde bli en del tid avsatt för t.ex. vapenvård?

    Jag älskade att flyga Gripen, men på ett normalt arbetsår så blev det ca 100 h flygtid. Det vill säga massor av tid över för att planera och utvärdera flygpass, läsa regelverk och spela innebandy.

    SvaraRadera
  7. 100 h flygtid skapar ingen vass pilot. Det känns meningslöst att vi smetar ut flygtid på massorna. Minst två timmar per dag för att ha vassa piloter, eller?

    SvaraRadera
  8. @Anonym 00.39: Tja, frågan är vad som är massorna? Har vi hundra flygpan och anser att det är det som behövs för att försvara Sverige så borde vi ha utbildade piloter i tillräcklig mängd för att skicka upp dem i luften och hålla dem uppe i ett par tre veckor.

    Vi har sex Gripendivisioner (vara fyra insatsdivisioner) samt en del förare på TU JAS, FMV T&E och Saab som flyger Gripen. Dessutom har vi en hel del förare på Flygskolan som en gång i tiden har flugit Gripen. Samt ett antal på högre staber som egentligen inte har någon funktion i krigsledningen. Hur många av dessa är egentligen användbara i en kris- eller krigssituation?

    Enligt FV utredning så ska vi i IO14 ha 136 piloter (för våra fyra insatsdivisioner samt transportflyget) och 184 i PROD-organisationen (två div på F7, HKV, flygskolan m.m.). Enligt NATO-kravbild skall en insatsberedd pilot ha 180 fh/år. Sverige har sänkt detta till 160 fh/år genom att fylla på med 20 h taktisk simulatorflygning/år.

    Med 18 piloter per insatsdivision och 160 h flygtid per år så blir det 11520 fh/år, vilket är en mycket stor del av vad vi har råd att producera per år med Gripen. Då har vi trots detta dessutom inte tillräckligt med piloter i utbildat stridsskick för att besätta alla 100 flygplan 24/7 om det skulle behövas.

    http://chefsingenjoren.blogspot.com/2010/12/arbetsbrist-eller-formagebrist.html

    Vad utbildar vi egentligen för, att förbruka flygtid, eller för att vara praktiskt användbara?

    SvaraRadera
  9. CI.
    Jo det stämmer nog. Nog anonym och hans soldater vårda vapen ibland. Men å andra sidan så kanske det inte är det vi ska göra reklam för. Titta på USA eller Storbritanien, I deras reklamfilmer ser man knappast vapenvård eller klädviknig. Nä dom väljer att sattsa på det som anonym skriver. Vad som faktiskt är roligt i yrket och häftigt.

    tror fortfarande att reklam när JAS flyger och gör lopar ger större attraktionskraft än när man torkar bort flugor från vindrutan en regnig dag. /Trupparen

    SvaraRadera
  10. @trupparen
    Jag håller med dig att sexiga reklamfilmer är ballare. Men...saken är den att det som visas i FM reklamfilmer i rätt hög grad har att göra med dels vad som söks (vad är det som ska rekryteras) och till vem man vänder sig. När man väl bestämt sig för vilken grupp man vänder sig till och tagit reda på vad den tror, tycker och vet och fogat in det i en helhet som också ska inrymma vad Försvarmakten vill säga om sig själv och en massa annat, blir resultatet det som visas. Och då ligger det alltid 300 sura journalister och lika många gamla bittra officerare i startgroparna för att göra årets avslöjande: Försvaret ljuger! Lägg nu märke till detta: oavsett vad byrå och Försvarsmakt väljer, vilka man talar till och hur det görs, så står samma grupper och väntar på att få gnälla loss. För lögn är det ju...inte sant? Nej såna datorer har vi inte i en ledningscentral och ljuset ser inte alls ut så där och soldaterna har minsann inte mössan på det sättet....Och Micke Holmström på svenskan firar triumfer i avslöjandet att det minsann inte alls går till så när Hemvärnet släcker bränder. Sedan inträffar i regel det märkliga som de flesta i de här grupperna talar mycket tyst om: rekryteringen levererar vanligen ungefär så många som söktes. Nu väntar alla på att få se hur kampanjen som börjar på måndag ska se ut och vad den kommer att ge för resultat. Ungefär 1000 GMU-inryckande ska rekryteras. Gnällspikarna ligger i startgroparna, Holmström har tagit fram "fiasko"-rubriken och de vanliga mediahororna i riksdagen står redo att kräva alla kort på bordet. Det är dukat för tyckarfest med andra ord. Om någon månad eller så får vi se hur det gick. Gick det bra för försvaret blir det tyst. Gick det dåligt (mindre än 1000 rekryterade)kommer experterna fram igen för ett extranummer. Och alla andra, de som har ett liv, kommer att jobba på, fundera över vad som gick bra och vad som behöver förbättras, ta hand om de nya soldaterna och i stort fortsätta vara en betydelsefull om än ganska osynlig kugge i hela detta stora maskineri som svenska folket beställt och betalar för.
    Ali Baba

    SvaraRadera
  11. @Ali Baba: Jag tror tyvärr inte att det är TV-spels generationen vi söker som officerare. Vi är ute efter den typ av människor som gillar att vara ute i naturen, gillar att känna blodsmaken i munnen när man tar ut sig på ett millopp.

    Min misstanke är att många av de vi nu rekryterar tycker att det är kul att vara soldat, men bara ett tag. Sedan hittar de något nytt att göra.

    4,5 år i genomsnitt har Försvarsmakten räknat med att få behålla soldater för att dagens utbildningssystem ska vara lönsamt jämfört med den tidigare värnplikten. Den som lever får se...

    SvaraRadera
  12. Fick ett trevligt reklambrev igår per posten med stora bokstäver som löd: ÖPPNA KUVERTET DEN 14/3 2011. VARKEN TIDIGARE ELLER SENARE.
    Tänkte att det återigen var något med det här "har du det som krävts" tjafs (vilket nästan är ett skämt för att de reklamuppgifterna är så enkla, eller så är det jag som faktiskt har vad som krävs...!)
    Men jag kan inte blunda för att det hela är lite roligt att spela med på så jag väntar nog faktiskt tills den 14:e så får vi se vad som händer.
    (Inga spoilers tack)

    SvaraRadera
  13. Välkommen till vår verklighet:
    Vakanser, avsaknad av rätt materiel, där huvuddelen av tiden läggs på att lappa och laga, planering enligt metooden "skjuta på rörligt mål", snabba kast mellan på-av i övningscykeln, felaktiga löneutbetalningar, ständiga s k förnyelsearbeten. Detta är min verklighet! Osminkat! Känns långt i från reklamkampanjerna...
    /Syd/

    SvaraRadera
  14. Anonym amfibiekårist @ 11 mars 2011 16:35

    Nej ni kan inte alls lova detta. Även jag har jobbat i kåren och vet hur det är. Visst kan man utföra mycket av det som visas, men det är vare sig särskilt målande för en vanlig dag i FM, det är heller ofta inte som ingående i system. Ex svävare: visst, det har funnits svävare under en längre tid i Amf--men i vilka operativa aspekter finns de egentligen med...?
    I vilket FASTSTÄLLT TOEM finns de med som en resurs.
    Vist visst. De har funnits i PRK-vht, de har funnits i GRO/PROD-vht osv, men i riktigt förbandssättning.
    Host host.

    För ca 10 år sedan producerades det en film som väl hette kort och gott "Amfibiekåren" om jag minns rätt. Ebba Blitz stod i hamnen på Amf 1 och gick igenom de olika delarna i kåren.

    Redan då sa alla mina kollegor när den skulle visas vid samlingar och liknande :

    "Bemanna luftpumparna !!" (syftandes på att det redan då var ett luftslott som visades upp utåt.

    Det har inte blivit bättre sedan dess.

    SvaraRadera
  15. @Chefsingejören
    Mmmjaa, TV-spelsgenerationen...jag tror i och för sig att de flesta ungdomarna idag, i vart fall de mellan 18 och 25 som försvaret i första hand vill ha in till GMU, i någon mening är just den generationen. Men målgrupperna definieras inte på det sättet. Det finns, så vitt jag förstår, två huvudmålgrupper för soldater och sjömän, den ena lite yngre (18) där pojkar dominerar. Där är inriktningen lite mer åt äventyrshållet. Den andra är 18-25, både pojkar och flickor, där samhällsengagemang i vid bemärkelse är en viktigt faktor. Hur länge de sedan stannar, tja, det beror i väldigt hög grad av hur du och dina kolleger bemöter dem och hur deras arbete gestaltar sig. Jag tror att vi kan vara överens om att försvaret har en tid av prövningar framför sig i den mening att det är något helt nytt som ska fås att fungera och bli bra. Jag tror det blir bottennapp och framgångar om vartannat. Jag tror också att de flesta i försvaret, oavsett om de jobbar på Lidingövägen eller i Boden, förstår det här och vill att det ska bli bra.
    (nej, jag är inte general. Jag är en betraktare vid sidan av, men jag tror faktiskt så).
    Lite OT, CI, men jag tycker du borde bjuda in marknadsmänniskorna i försvaret att berätta om sin syn på saken. Då får vi nog en bra och saklig debatt.
    Ali Baba

    SvaraRadera
  16. Måste säga att jag blev aningens positivt överraskad när jag såg reklamfilmen på emil. Tycker det är ett litet oväntat drag av FM att använda humor i en reklamkampanj på det sätt man gör nu när man driver med amerikansk filmindustri(ball mörk amerikansk berättarröst) och allmännhetens upfattning om hur militärer vill framstäla sig själva och sin verksamhet.

    Angående kommentaren att vi visst kan erbjuda svävare och helikoptrar så var det väl inte riktigt det man åsyftade i reklamfilmen, utan det att man inte dagligen kan erbjuda "secret ninja covert ops" på okänt främmande territorium.. Ser faktiskt fram emot att se reklamfilmerna på TV.

    /H

    SvaraRadera
  17. En av svårigheterna med flygscener är att kameralinsen är för dålig sensor för att dokumentera upplevelser vid stridsflygning. Det mesta av vad som är ett realistskt övningspass ser lika upphetsande ut som en diagramflygning på 12000 meter (eller va´de´nu blir i fot). Orsaken är att man inte har några referenser. Avancerad flygning i formation kan vara kul att se filmat från ett av flygplanen men bara förutsatt att man ser mark eller molnhimmel samtidigt som ett antal flygplan som ligger relativt stilla i bilden. Alltså är det svårt att göra rekryteringsbilder för pilotsökande som illustrerar flygningens vardag. Reklamfilmare är nog inte rätta vägen.

    Bl a på http://www.youtube.com/watch?v=mVNOmP0QIAQ&feature=related

    finns film som knappst är gjord av någon reklammakare utan av experter på vad som är fascinerande i pilotyrket.
    Om den är representativ för vad FM stridsflygare sysslar med idag vet jag tyvärr inte. För ett antal år sedan kunde dock filmens ökenterräng mycket väl ha omsatts till svensk terräng och rekryterat pilotämnen till såväl spanings- som attackdivisionerna - inte sant CI?
    /bloggbosse

    SvaraRadera
  18. Ledsen, jag lade in fel URL i ovanstående. Den är också sevärd men jag tänkte egentligen visa

    http://www.youtube.com/watch?v=XUBWdhwJTT0&feature=related

    som illustration till vad jag skrev.
    /bloggbosse

    SvaraRadera
  19. @ Prfolket

    Tack för de smickrande orden men jag tror inte jag kan tillgodoräkna mig något i den nya reklamkampanjen.
    Dock är det intressant att notera att FM finns med på nionde plats på listan över de 10 mest populära arbetgivarna i Universums karriärbarometer.

    Dock är det under rubriken Data/IT som vi är attraktiva.
    Här måste väl reklammakarna missat målgrupp rejält?

    Ett vådaskott? Bleka TV-spelsmuppar?
    Kan det vara PRIO och GLC/NOC som drar?

    Teaterdirektören.

    SvaraRadera