Att tillverkningen av Gripen gett Sverige många tekniska fördelar är nog ganska så välkänt. Vad som nog är mindre välkänt är de stora vinster som gjorts i samband med exporterna av Gripen till Ungern, Tjeckien och Sydafrika i form av motköp och samverkan i alla olika möjliga sammanhang.
Lidköpings kommun där F7 är lokaliserat och där alla svenska och utländska Gripenpiloter utbildats har skrivit ett parterskapsavtal med staden Kecskemét i Ungern där de ungerska Gripen flygplanen är stationerade. Bl.a. annordnas resor till Ungern för att ge möjlighet för lokala lantbrukarna och näringsliv att skapa nya kontakter.
Svenska kossor mår alltså bättre av Gripenexporten!
1983 Aerocenter Trafikflyg/Swedair i Växjö
9 timmar sedan
- Hade vi köpt flygradiomateriel till Gripen och personterrängbil Galten från Sydafrika om det inte rört sig om motköpsåtaganden?
SvaraRaderaFår BAE Systems och dess partner Saab tillräkna sig sydafrikansk export av försvarsmateriel till FMV ? FMV som inte har en hand i sydafrikaaffären.
SvaraRaderaDet tror inte jag.
Vi får till och med tillgodoräkna oss en del av de svenska turisterna som åker till Sydafrika. I motköpsspelet så är FMV inte inblandad över huvud taget. Det är helt och hållet en industriaffär. Därför så går det att koppla ihop olika affärer oavsett vem som kontraktet står mellan.
SvaraRaderaMjo. Det är inte Svenska staten (FMV) som har avtal med Sydafrikanska regeringen om vilka offset-program som är giltiga.
SvaraRaderaDet är en affär mellan BAE/SANTIP och den Sydafrikanska regeringen. Ett av detta program handlar om turism.
FMVs köp räknas inte av. Sydafrikanska fordon är världsedande för den uppdragsprofil som gäller för Galten och därför köps dom där.
Däremot kan det tänkas att andra FMV köp kan räknas av men det finns inget automatiskt likhetstecken mellan försäljning till sverige och avräknande på offsetåtaganden.