Ett tag verkade det som Saab på grund av ekonomi skulle helt och hållet frånvara från Le Bourget - Paris Air Show. Nu visar det sig att det intresse som visas för Gripen är för tillfället större än någonsin.
En fördel för Gripen i dagens ekonomiska läge i världen är att priset både för anskaffning och drift är lägre än konkurrerande flygplan som Rafale, Eurofighter, F18E/F och för att inte tala om F22 och JSF/F-35 (om man inte räknar som norrmännen gjorde). Su-30 och Mig-35 är svåra att uttala sig om när det gäller anskaffningspris, men jag misstänker att driftskostnaderna lär vara höga. Tyvärr så innebär samma ekomiska läge i världen att alla länder har ont om pengar för att skaffa flygplan. Då blir det viktigare med samarbetsavtal, så att köpande länder får ta del av kakan.
I artikeln nämns också framgångar i utprovningsprogrammet för Gripen Demo som ligger som grund för att studera system för det tänkta Gripen NG, eller Gripen E/F.
En miss i artikeln är att det anges att Sverige köper 18 st nya 39C och 13 st nya 39D. I detta fall rör det sig om en uppgradering av 31 stycken 39A/B flygplan till C/D standard. I och för sig är detta en kraftig uppgradering med mer eller mindre ett komplett nytt skrov, men många gemensamma delar, t.ex. motorn återanvänds.
I en annan relaterad artikel nämns det att USA satt press på IAI att inte samarbeta med Saab om att leverera radarteknik till Indien. Nu är det dock inte avgörande eftersom ett bra samarbete startats upp med Selex enligt den första artikeln.
Det närmaste 18 månaderna är ändå en avgörande period för Saab. Vad händer med Brasilien, Schweiz och Indien försäljningarna?
1983 Aerocenter Trafikflyg/Swedair i Växjö
9 timmar sedan
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar